Vanaf 2025 worden de regels voor het vervoer van houtskool (UN 1361) in containers aanzienlijk aangescherpt. Deze wijzigingen zijn van cruciaal belang om de veiligheid van transportpersoneel, lading, schepen en de gehele toeleveringsketen te waarborgen. In het verleden hebben houtskooltransporten ernstige branden op containerschepen veroorzaakt, voornamelijk als gevolg van onjuiste behandeling, onjuiste aangifte en ontoereikende regelgeving.
Als reactie hierop heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code aangepast. De World Shipping Council (WSC) heeft in samenwerking met de International Group of P&I Clubs en de TT Club een beknopte handleiding gepubliceerd met de bijgewerkte voorschriften. U kunt deze handleiding hier raadplegen. De belangrijkste wijzigingen worden als volgt samengevat:
- Declaratie als gevaarlijke goederen
Alle houtskoolzendingen moeten worden aangemerkt als “Dangerous Goods”, inclusief gedetailleerde documentatie die volledig voldoet aan de nieuwe eisen. Deze verplichting geldt zonder uitzonderingen. - Verplicht gecontroleerd verweringsproces
Houtskool moet na productie een gecontroleerd verweringsproces ondergaan, of een specifiek nabehandelingsproces na pyrolyse, tenzij anders goedgekeurd door een bevoegde autoriteit. Dit vermindert het risico op zelfontbranding en andere gevaren die ontstaan door onvolledige of onvoldoende verwerking. - Temperatuurbeperkingen en verpakkingsregels
Op het moment van verpakking mag de houtskool een temperatuur van maximaal 40°C hebben. Bovendien blijft het vervoer van onverpakte (bulk) houtskool in containers verboden. - Nieuwe stuwingsvoorschriften
Om luchtcirculatie te verbeteren en het risico op zelfontbranding te beperken zijn nieuw stuwingsvoorschriften opgenomen. Er moet minimaal 30 cm vrije ruimte tussen de lading en het dak van de container blijven. In dit kader zijn er toegestane methoden voor de ladingstuwage namelijk dat de maximale stuwhoogte per pakket in de CTU mag niet hoger zijn dan 1,5 m. De maximale blokgrootte van de pakketten mag 16 m³ bedragen met minimaal 15 cm ruimte tussen de blokken.
Het naleven van deze nieuwe regels is niet alleen essentieel voor de veiligheid, maar ook voor het voorkomen van schade en verlies tijdens transport. Omdat in bijna alle gevallen geldt dat de containers door de afzender worden verpakt en voorbereid is het van essentieel belang dat de rederij vooraf bevestiging krijgt dat aan deze normen is voldaan en hiervoor een IMDG declaration wordt ingevuld en afgegeven.
Heeft u over dit onderwerp neem dan contact met ons op via claims@nnpc.nl.