info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

    Gepubliceerd op 5 juni, 2025

    We hebben recent een aantal zaken behandeld waarbij een probleem was ontstaan als gevolg van een onjuist stuwagefactor van de lading. Dit kan problemen opleveren bij het berekening van vracht, het laden van de lading, de stabiliteit van het schip en het beschrijving van de lading bij afgifte van een cognossement.

    In veel gevallen wordt vooraf weliswaar in de contractvoorwaarden een bepaling opgenomen over de marge voor de stuwfactor maar vindt hierover vervolgens geen afstemming of controle vooraf plaats. Het probleem wordt dan past vastgesteld als een deel van de lading al is geladen en er onvermijdelijk een discussie ontstaat met de bevrachter of aflader over de te nemen maatregelen en de noodzaak de lading weer te lossen of te verstuwen. In dit kader is het relevant op stil te staan bij de wijze waarop een stuwfactor wordt vastgesteld.

    • De stuwagefactor wordt gedefinieerd als het volume dat wordt ingenomen door één metrische ton (1.000 kg) van een product in kubieke meters (m³/MT).
    • De stuwfactor van de lading kan worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder:
      • Het soort lading: bij ladingen zoals graan zijn er veel verschillende soorten met uiteenlopende dichtheden, met als gevolg dat de stuwfactor per lading flink kan verschillen.
      • Vochtgehalte: Een hoger vochtgehalte verhoogt de bulkdichtheid en maakt het graan zwaarder en kan leiden tot klonteren of schimmelvorming, wat de stuwagefactor beïnvloedt.
      • Korrelgrootte en -vorm: Kleinere of onregelmatig gevormde korrels kunnen compacter worden gestuwd, terwijl grotere korrels meer ruimte innemen.
      • Stuwmethode: De manier waarop lading wordt geladen (bijv. los gestort of in zakken) en de mate van verdichting beïnvloeden de dichtheid en stabiliteit.
      • Temperatuur: Hoge temperaturen kunnen graan doen uitzetten of vochtproblemen veroorzaken, wat de stuwlading beïnvloedt.
      • Laad- en losprocedures: De snelheid en methode van laden/lossen kunnen luchtinsluiting of ongelijke verdeling veroorzaken.

    Vanwege de verschillende factoren komt het vaak voor dat de stuwage factor afwijkt van de voorwaarden van het contract. In recente gevallen hebben we gezien dat een significant afwijkende stuwfactor tot significante operationele problemen kan leiden. Een lagere stuwfactor dan opgegeven kan ertoe kan leiden dat hiermee de lading kan gaan schuiven doordat er bij belading niet voldoende volume kan worden geladen en hiermee stabiliteit van het schip in het gevaar komt. Anderzijds kan een stuwfactor die significant hoger is dan voorafgaandelijk opgegeven ertoe leiden dat niet de volledige lading kan worden geladen. In dergelijke gevallen zal de lading geheel of ten dele te worden gelost en herstuwd, wat uiteraard kan resulteren in aanzienlijke extra kosten en tijdverlies.

    Om het risico te beperken adviseren wij om goed te controleren dat de bevrachtersvoorwaarden specifiek zijn en bij voorkeur geen algemene uitsluitingen bevatten, zoals “Without Guarantee” of “About”. Standaard contracten zoals GENCON of BIMCO laten meestal een marge open voor de stuwfactor. Als er geen marge expliciet is vastgelegd wordt dan uitgegaan van een “redelijke” marge, vaak 5% voor bulkladingen zoals graan. Voor zo ver mogelijk dient de lading en de stuwage factor vooraf te worden vastgesteld zodat het kans op complicaties of disputen wordt beperkt.

    Het NNPC-claims team is te allen tijde beschikbaar is om mee te kijken naar concept contracten en -clausules. Leden worden uitgenodigd om hiervoor contact op te nemen met het claims team via claims@nnpc.nl voor ondersteuning of advies.

    Vorig bericht
    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen
    Volgend bericht
    De externe kosten van schadebehandeling

    Laatste nieuws:

    MARPOL – gebieden met emissiebeperkingen

    20 jun om 16:14

    Israël Veiligheidsupdate – Status van Israëlische Havens na Escalatie met Iran

    18 jun om 09:23

    De externe kosten van schadebehandeling

    11 jun om 09:46

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}