info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Rode Zee en Golf van Aden – Update

    Gepubliceerd op 5 januari, 2024

    We hebben verschillende vragen ontvangen met betrekking tot de huidige situatie in de Rode Zee en de Golf van Aden, met name over de mogelijkheid om af te wijken om deze gebieden te vermijden. We vatten de situatie als volgt samen:

    1. De beslissing om een schip te laten deviëren om de Rode Zee te vermijden, kan gevolgen hebben voor P&I aangezien dit kan worden gezien als een ongeoorloofde deviatie. Voordat u zo’n beslissing neemt, raden we u aan contact op te nemen.
    2. Voordat wordt besloten om het schip te laten deviëren, adviseren we de contracten goed te beoordelen om in kaart te brengen wat de mogelijkheden zijn.
    3. Bij het onderhandelen over nieuwe contracten adviseren wij een passende clausule op te nemen die de mogelijkheid biedt om te deviëren.
    4. In geval van geschillen die voortvloeien uit bestaande contracten moet de juridische positie van geval tot geval worden beoordeeld vanwege de snel veranderende en onvoorspelbare aard van de situatie. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de toepasselijke “War Risk”-clausule. Bij de veelgebruikte BIMCO clausules noteren wij het volgende:
      1. Onder CONWARTIME 2013 kunnen eigenaren orders van charteraars om een “gebied” te passeren weigeren als dit naar het redelijke oordeel van de kapitein en/of de eigenaren het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord aan oorlogsrisico’s zou kunnen blootstellen.
      2. Onder VOYWAR 2013 mogen eigenaren voor aanvang van het laden de overeenkomst annuleren of weigeren uit te voeren als dit naar het redelijke oordeel van de kapitein en/of de eigenaren het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord aan oorlogsrisico’s zou kunnen blootstellen. Eigenaren moeten charteraars eerst de gelegenheid geven om een alternatieve veilige haven voor laden of lossen aan te wijzen.
      3. De toets om te bepalen of eigenaren moeten doorgaan of weigeren door te gaan, is gebaseerd op de vraag of een gebied als gevaarlijk wordt beschouwd onder de betreffende bepalingen in de overeenkomst. Eigenaren moeten aan kunnen tonen dat een gebied gevaarlijk kan zijn of gevaarlijk kan worden voor het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord.
    5. Het is belangrijk op te merken dat als een eigenaar weigert door de Rode Zee of de Golf van Aden te varen en de instructies van de charteraar later alsnog rechtmatig worden beoordeeld, dit kan leiden tot aanzienlijke schadeclaims. Daarom raden we aan elke beslissing in dit verband zorgvuldig te overwegen en waar nodig advies in te winnen. Wanneer door deze gebieden wordt gevaren zal additionele dekking inclusief “war risks” noodzakelijk zijn.

    Tot slot verwijzen we naar de recentelijk gepubliceerde richtlijnen van de Combined Maritime Forces (CMF), die hier toegankelijk zijn. De richtlijnen melden dat Operatie PROSPERITY GUARDIAN nu is begonnen en dat schepen die de Zuidelijke Rode Zee passeren, rekening moeten houden met een aanzienlijke toename van het aantal coalitieoorlogsschepen en vliegtuigen die in het gebied opereren als onderdeel van deze operatie.

    Vorig bericht
    Gewijzigde regelgeving van de Maritime Safety Administration of the People’s Republic of China (China MSA): monitoringen en inspecties
    Volgend bericht
    Interview: NNPC claimshandler Karel Maes

    Laatste nieuws:

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC algemene vergadering 2025

    18 apr om 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 apr om 16:59

    Masterstudenten Erasmus Universiteit Rotterdam bezoeken NNPC

    4 apr om 15:36

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}