We hebben verschillende vragen ontvangen met betrekking tot de huidige situatie in de Rode Zee en de Golf van Aden, met name over de mogelijkheid om af te wijken om deze gebieden te vermijden. We vatten de situatie als volgt samen:
- De beslissing om een schip te laten deviëren om de Rode Zee te vermijden, kan gevolgen hebben voor P&I aangezien dit kan worden gezien als een ongeoorloofde deviatie. Voordat u zo’n beslissing neemt, raden we u aan contact op te nemen.
- Voordat wordt besloten om het schip te laten deviëren, adviseren we de contracten goed te beoordelen om in kaart te brengen wat de mogelijkheden zijn.
- Bij het onderhandelen over nieuwe contracten adviseren wij een passende clausule op te nemen die de mogelijkheid biedt om te deviëren.
- In geval van geschillen die voortvloeien uit bestaande contracten moet de juridische positie van geval tot geval worden beoordeeld vanwege de snel veranderende en onvoorspelbare aard van de situatie. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de toepasselijke “War Risk”-clausule. Bij de veelgebruikte BIMCO clausules noteren wij het volgende:
- Onder CONWARTIME 2013 kunnen eigenaren orders van charteraars om een “gebied” te passeren weigeren als dit naar het redelijke oordeel van de kapitein en/of de eigenaren het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord aan oorlogsrisico’s zou kunnen blootstellen.
- Onder VOYWAR 2013 mogen eigenaren voor aanvang van het laden de overeenkomst annuleren of weigeren uit te voeren als dit naar het redelijke oordeel van de kapitein en/of de eigenaren het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord aan oorlogsrisico’s zou kunnen blootstellen. Eigenaren moeten charteraars eerst de gelegenheid geven om een alternatieve veilige haven voor laden of lossen aan te wijzen.
- De toets om te bepalen of eigenaren moeten doorgaan of weigeren door te gaan, is gebaseerd op de vraag of een gebied als gevaarlijk wordt beschouwd onder de betreffende bepalingen in de overeenkomst. Eigenaren moeten aan kunnen tonen dat een gebied gevaarlijk kan zijn of gevaarlijk kan worden voor het schip, de lading, de bemanning of andere personen aan boord.
- Het is belangrijk op te merken dat als een eigenaar weigert door de Rode Zee of de Golf van Aden te varen en de instructies van de charteraar later alsnog rechtmatig worden beoordeeld, dit kan leiden tot aanzienlijke schadeclaims. Daarom raden we aan elke beslissing in dit verband zorgvuldig te overwegen en waar nodig advies in te winnen. Wanneer door deze gebieden wordt gevaren zal additionele dekking inclusief “war risks” noodzakelijk zijn.
Tot slot verwijzen we naar de recentelijk gepubliceerde richtlijnen van de Combined Maritime Forces (CMF), die hier toegankelijk zijn. De richtlijnen melden dat Operatie PROSPERITY GUARDIAN nu is begonnen en dat schepen die de Zuidelijke Rode Zee passeren, rekening moeten houden met een aanzienlijke toename van het aantal coalitieoorlogsschepen en vliegtuigen die in het gebied opereren als onderdeel van deze operatie.