Per 20 april 2025 heeft de Verenigde Staten een herziene beleidslijn voorgesteld betreffende havengelden voor in China gebouwde en geëxploiteerde schepen die aanmeren in Amerikaanse havens, waarbij eerdere voorstellen zijn teruggeschroefd na aanzienlijke weerstand vanuit de wereldwijde maritieme industrie.
Het plan van de Trump-regering, gericht op het heropleven van de Amerikaanse scheepsbouw en het tegengaan van de Chinese dominantie in de sector, stelde aanvankelijk heffingen voor van maximaal $1,5 miljoen per havenbezoek. Echter, na zorgen over verstoringen in de toeleveringsketen en stijgende consumentenprijzen, heeft de U.S. Trade Representative (USTR) op 17 april 2025 een gematigder tariefstructuur vastgesteld. We bevestigen de belangrijkste ontwikkelingen als volgt:
- Vanaf 14 oktober 2025 worden voor Chinese eigendom en geëxploiteerde schepen heffingen van $50 per netto ton opgelegd, die de komende drie jaar jaarlijks met $30 toenemen.
- De heffingen zijn schip specifiek en zullen niet langer gericht zijn op de samenstelling van de vloot.
- Voor in China gebouwde schepen die worden geëxploiteerd door niet-Chinese bedrijven, beginnen de heffingen bij $18 per netto ton ($120 per container), met jaarlijkse verhogingen van $5. Deze heffingen, beperkt tot vijf kosten per schip per jaar, zijn aanzienlijk lager dan de oorspronkelijke vlakke heffing van $1,5 miljoen per havenbezoek, waarvan industrieleiders waarschuwden dat deze miljarden zouden kunnen kosten en de handel zouden verstoren.
- Een aantal uitsluitingen is als volgt opgenomen:
- De in deze bijlage opgelegde heffingen zijn niet van toepassing op lading van de Amerikaanse overheid.
- De in deze bijlage opgelegde heffingen zijn niet van toepassing op de volgende in China gebouwde schepen:
- schepen die leeg of in ballast arriveren;
- schepen met een capaciteit van gelijk aan of minder dan: 4.000 Twenty-Foot Equivalent Units, 55.000 deadweight ton, of een individuele bulkcapaciteit van 80.000 deadweight ton;
- schepen die een Amerikaanse haven in het vasteland van de Verenigde Staten binnenvaren vanuit een reis van minder dan 2.000 zeemijl vanaf een buitenlandse haven of punt;
- gespecialiseerde of speciaal gebouwde schepen voor het transport van chemische stoffen in bulk vloeibare vorm;
We verwijzen naar een volledige kopie van de tekst van de USTR-aankondiging, hier beschikbaar.
We merken op dat deze havengelden aanzienlijk gematigd zijn ten opzichte van de eerdere voorstellen en in het bijzonder voor NNPC-leden waarschijnlijk beperkte impact zullen hebben. De NNPC bestudeert de volledige tekst van de aankondiging en nodigt leden met vragen uit om contact op te nemen met ons claimteam via claims@nnpc.nl.