info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Voorstel voor Amerikaanse havengelden op in China gebouwde schepen

    Gepubliceerd op 21 maart, 2025

    Zoals de leden mogelijk weten, heeft de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger (USTR) een ontwerpvoorstel gepubliceerd waarin regelgeving wordt voorgesteld om heffingen en kosten op te leggen aan in China gebouwde schepen en exploitanten van dergelijke schepen. Dit initiatief vloeit voort uit bevindingen van Amerikaanse autoriteiten dat China oneerlijke handelspraktijken toepast om een voordeel te behalen op de wereldwijde scheepvaartmarkt. Het voorstel is onderhevig aan een openbare consultatieperiode die eindigt op 24 maart 2025, waarna de Amerikaanse president een definitieve beslissing zal nemen.

    Hoewel het huidige voorstel een concept is en gedetailleerde richtlijnen over de uiteindelijke reikwijdte of implementatie van deze heffingen ontbreken, vatten we de belangrijkste elementen als volgt samen:

    1. Scheepsoperatoren: Exploitanten van in China gebouwde schepen krijgen te maken met een heffing bij het betreden van Amerikaanse havens, berekend als:
      1. Maximaal $1 miljoen per havenbezoek voor elk schip dat door het bedrijf wordt geëxploiteerd; of
      2. Maximaal $1.000 per netto ton van de capaciteit van het schip.
    2. In China gebouwde schepen: Heffingen voor in China gebouwde schepen worden per havenbezoek berekend, met een maximum van $1,5 miljoen op een glijdende schaal, bepaald door het aandeel van in China gebouwde schepen in de vloot van de exploitant. Als alternatief geldt een vaste heffing van $1 miljoen per schip als in China gebouwde schepen meer dan 25% van de vloot uitmaken.
    3. Chinese scheepswerven: Een extra heffing kan worden opgelegd aan exploitanten met schepen die de komende 24 maanden zijn besteld bij Chinese scheepswerven. Deze heffing zou op een vergelijkbare manier worden berekend als die voor exploitanten en bestaande schepen.

    De impact van deze regelgeving zal grotendeels afhangen van hoe de definitieve definities van “in China gebouwde schepen” en “scheepsoperatoren” worden geformuleerd. Belangrijke overwegingen zijn onder meer:

    • Het voorstel bevat momenteel geen duidelijke definitie van “in China gebouwd schip”. Hoewel het duidelijk gericht is op schepen die in Chinese scheepswerven zijn gebouwd, blijft het onzeker of de oorsprong van de waarde van een schip (bijv. onderdelen of materialen) een rol zal spelen in de definitie. Indien dit het geval is, zoals bij eerdere Amerikaanse tarieven, kan dit de reikwijdte van de regelgeving aanzienlijk verbreden.
    • De regelgeving is van toepassing op exploitanten op basis van het percentage in China gebouwde schepen in hun vloot. Hierdoor zou elke exploitant met minstens één in China gebouwd schip heffingen oplopen in verhouding tot het aantal van dergelijke schepen. Dit betekent dat zelfs een niet-Chinees schip heffingen kan oplopen als een ander schip binnen de vloot onder de definitie valt.

    Op dit moment zijn de exacte reikwijdte en schaal van de regelgeving nog onduidelijk. Verwacht wordt echter dat na de openbare consultatie en de daaropvolgende evaluatie door de USTR een versie van deze maatregelen zal worden ingevoerd. Wij raden leden aan om in ieder geval te zorgen dat hun charterparty-contracten specifieke bepalingen bevatten over de aansprakelijkheid voor havengelden en -kosten, en indien mogelijk in kaart te brengen in hoeverre hun vloot potentieel onder de reikwijdte van de regelgeving valt op basis van de beschikbare informatie. We wijzen er nogmaals op dat de consultatieperiode eindigt op 24 maart 2025.

    Uiteraard houden wij de leden op de hoogte van eventuele ontwikkelingen en nodigen wij u in de tussentijd uit om contact op te nemen met claims@nnpc.nl voor verder advies en ondersteuning.

    Vorig bericht
    Circulaire: Nieuwe maatregelen voor ankerplaatsen in de Straat van Istanbul
    Volgend bericht
    Verjaringstermijn voor vorderingen bij verkeerde aflevering onder de Hague Visby-Rules

    Laatste nieuws:

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC algemene vergadering 2025

    18 apr om 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 apr om 16:59

    Masterstudenten Erasmus Universiteit Rotterdam bezoeken NNPC

    4 apr om 15:36

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}