info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    MARPOL – gebieden met emissiebeperkingen

    Gepubliceerd op 20 juni, 2025

    De IMO (International Maritime Organization) reguleert luchtverontreiniging door schepen in MARPOL Bijlage VI. Deze bijlage stelt maximale uitstootlimieten vast voor zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Sinds 1 januari 2020 geldt wereldwijd een verlaagde limiet voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof, van 3,50% naar 0,50% m/m. Bepaalde zones, de zogenaamde Emission Control Areas (ECA’s), hanteren nog strengere eisen, met een maximum van 0,10% zwavel in de brandstof.

    Een overzicht van deze gebieden, inclusief de ECA’s, is te vinden via deze link.

    Verschillen in internationale handhaving

    Het Middellandse Zeegebied is sinds 1 mei 2025 toegevoegd aan de lijst van ECA’s. Daarnaast heeft de MEPC 82 de Canadese Arctische regio en de Noorse Zee aangewezen als nieuwe ECA’s. Niet alle landen handhaven de zwavelgrenzen voor scheepsbrandstof, aangezien sommige landen MARPOL Bijlage VI niet hebben geratificeerd. Een actuele lijst van landen die deze bijlage wel hebben geratificeerd, is hier beschikbaar.

    In landen die MARPOL Bijlage VI niet hebben geratificeerd, adviseren wij scheepseigenaren om lokale regelgeving en/of de voorschriften van de vlaggenstaat te raadplegen om de geldende zwavelnormen vast te stellen.

    Brandstofwissel verplicht binnen ECA’s

    Schepen dienen hun brandstofsysteem te spoelen en vóór het binnenvaren van een ECA over te schakelen op brandstof met maximaal 0,10% zwavel. Dit proces vraagt om een specifieke berekening, rekening houdend met de inhoud van het brandstofsysteem, het zwavelgehalte van de gebruikte brandstoffen en het actuele verbruik daarvan. De details van de brandstofwissel, waaronder hoeveelheden, datum, tijd en locatie, moeten nauwkeurig worden geregistreerd en bijgehouden in het logboek. Brandstof mag pas worden teruggewisseld naar brandstof met een hoger zwavelgehalte nadat het schip de ECA heeft verlaten.

    Gebruik van scrubbers

    Binnen veel ECA’s mogen schepen gebruikmaken van scrubbers (uitlaatgas-reinigingssystemen) om te voldoen aan de IMO 2020 zwavelnorm. Scrubbers verwijderen zwavel uit de uitlaatgassen door middel van waswater, waardoor het mogelijk is om brandstof met een hoger zwavelgehalte te gebruiken, mits de scrubber correct wordt bediend en onderhouden volgens de IMO-richtlijnen. Scrubbers kunnen functioneren in open-loop modus (waarbij het waswater direct in zee wordt geloosd) of closed-loop modus (waarbij het waswater wordt behandeld en hergebruikt). Aangezien de regelgeving per land verschilt, raden wij onze leden aan om de lokale voorschriften altijd goed te raadplegen.

    Uiteraard houden wij onze leden doorlopend op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. Mocht u in de tussentijd advies wensen, aarzel dan niet om contact op te nemen met het NNPC-claimteam via claims@nnpc.nl.

    Vorig bericht
    Israël Veiligheidsupdate – Status van Israëlische Havens na Escalatie met Iran

    Laatste nieuws:

    Israël Veiligheidsupdate – Status van Israëlische Havens na Escalatie met Iran

    18 jun om 09:23

    De externe kosten van schadebehandeling

    11 jun om 09:46

    De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

    5 jun om 08:06

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}