De IMO (International Maritime Organization) reguleert luchtverontreiniging door schepen in MARPOL Bijlage VI. Deze bijlage stelt maximale uitstootlimieten vast voor zwaveloxiden (SOx), stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Sinds 1 januari 2020 geldt wereldwijd een verlaagde limiet voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof, van 3,50% naar 0,50% m/m. Bepaalde zones, de zogenaamde Emission Control Areas (ECA’s), hanteren nog strengere eisen, met een maximum van 0,10% zwavel in de brandstof.
Een overzicht van deze gebieden, inclusief de ECA’s, is te vinden via deze link.
Verschillen in internationale handhaving
Het Middellandse Zeegebied is sinds 1 mei 2025 toegevoegd aan de lijst van ECA’s. Daarnaast heeft de MEPC 82 de Canadese Arctische regio en de Noorse Zee aangewezen als nieuwe ECA’s. Niet alle landen handhaven de zwavelgrenzen voor scheepsbrandstof, aangezien sommige landen MARPOL Bijlage VI niet hebben geratificeerd. Een actuele lijst van landen die deze bijlage wel hebben geratificeerd, is hier beschikbaar.
In landen die MARPOL Bijlage VI niet hebben geratificeerd, adviseren wij scheepseigenaren om lokale regelgeving en/of de voorschriften van de vlaggenstaat te raadplegen om de geldende zwavelnormen vast te stellen.
Brandstofwissel verplicht binnen ECA’s
Schepen dienen hun brandstofsysteem te spoelen en vóór het binnenvaren van een ECA over te schakelen op brandstof met maximaal 0,10% zwavel. Dit proces vraagt om een specifieke berekening, rekening houdend met de inhoud van het brandstofsysteem, het zwavelgehalte van de gebruikte brandstoffen en het actuele verbruik daarvan. De details van de brandstofwissel, waaronder hoeveelheden, datum, tijd en locatie, moeten nauwkeurig worden geregistreerd en bijgehouden in het logboek. Brandstof mag pas worden teruggewisseld naar brandstof met een hoger zwavelgehalte nadat het schip de ECA heeft verlaten.
Gebruik van scrubbers
Binnen veel ECA’s mogen schepen gebruikmaken van scrubbers (uitlaatgas-reinigingssystemen) om te voldoen aan de IMO 2020 zwavelnorm. Scrubbers verwijderen zwavel uit de uitlaatgassen door middel van waswater, waardoor het mogelijk is om brandstof met een hoger zwavelgehalte te gebruiken, mits de scrubber correct wordt bediend en onderhouden volgens de IMO-richtlijnen. Scrubbers kunnen functioneren in open-loop modus (waarbij het waswater direct in zee wordt geloosd) of closed-loop modus (waarbij het waswater wordt behandeld en hergebruikt). Aangezien de regelgeving per land verschilt, raden wij onze leden aan om de lokale voorschriften altijd goed te raadplegen.
Uiteraard houden wij onze leden doorlopend op de hoogte van eventuele ontwikkelingen. Mocht u in de tussentijd advies wensen, aarzel dan niet om contact op te nemen met het NNPC-claimteam via claims@nnpc.nl.