De FuelEU Maritime Verordening maakt deel uit van het EU “Fit for 55”-pakket, dat tot doel heeft de netto broeikasgasemissies van de EU tegen 2030 met 55% te verminderen. De verordening is bedoeld als aanvulling op andere EU-initiatieven om emissies te verminderen, waaronder het EU Emissiehandelssysteem (ETS) en de Carbon Intensity Indicator (CII) ratings.
De verordening stelt vanaf 2025 “well-to-wake” emissie-intensiteitsdoelen vast voor het verbruik van energie aan boord. Er wordt een vermindering beoogd van 2% in 2025, met een geleidelijke stijging tot 80% in 2050. In tegenstelling tot EU ETS, waarbij de verantwoordelijkheid bij de scheepseigenaar ligt, wijst FuelEU Maritime de scheepsmanager (als “ISM company”) aan als de verantwoordelijke entiteit, ongeacht of de manager de geregistreerde eigenaar, bareboat charterer of een derde partij is.
Op 20 december 2024 heeft BIMCO een modelclausule gepubliceerd voor het BIMCO Shipman contract. De clausule zorgt ervoor dat scheepseigenaren en -managers hun contractuele verantwoordelijkheden op elkaar afstemmen, onder andere met betrekking tot verificatie, naleving en sancties. De volledige tekst van de clausule is te vinden op de BIMCO-website.
Wij raden alle scheepseigenaren en -managers van schepen die onder de FuelEU Maritime verordening vallen vanaf 2025 aan hun managementcontracten te controleren en indien nodig de BIMCO modelclausule te incorporeren.
Voor advies over het opnemen van de FuelEU Maritime modelclausule, nodigen wij onze leden uit contact op te nemen met het NNPC claims team via claims@nnpc.nl.