Naast de inspanningen om de CO2-uitstoot van schepen te verminderen, worden wereldwijd wetgevende initiatieven genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een belangrijk onderdeel hiervan is de uitbreiding van zwavelemissiecontrolegebieden (SECA’s). Wij informeren onze leden graag over enkele van de belangrijkste regelingen:
- MARPOL Aangewezen Emissiecontrolegebieden (ECA’s): Volgens Verordening 14 MARPOL Annex VI geldt een limiet van maximaal 0,10% zwavelgehalte voor brandstoffen die worden gebruikt binnen de ECA’s van Noord-Amerika, het Amerikaanse Caribisch gebied, de Noordzee en de Baltische Zee. Vanaf 1 mei 2025 geldt deze limiet ook voor de Middellandse Zee en vanaf 1 maart 2026 voor de ECA’s van de Canadese Arctische Zee en de Noorse Zee.
- Europese Unie (EU): Schepen die EU-havens aandoen of daar voor anker liggen, moeten voldoen aan de zwavellimiet van 0,10%, zoals vastgesteld in de EU-Zwavelrichtlijn.
- Turkije: Voor schepen die in Turkse havens liggen of op Turkse binnenwateren varen, geldt een limiet van 0,10%. Deze limiet is echter niet van toepassing op schepen die door de Bosporus, de Dardanellen of de Zee van Marmara varen, tenzij de doorvaart wordt vertraagd, bijvoorbeeld wanneer schepen langer dan twee uur in een ankerplaats of haven verblijven in afwachting van hun doortocht.
- Israël: Sinds 23 februari 2023 geldt in alle Israëlische havens een zwavellimiet van 0,10%.
- Noorwegen: Het gehele Noorse fjordgebied, dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat, valt onder de 0,10% zwavellimiet van de Noordzee ECA. Schepen van 10.000 ton of meer moeten daarnaast een aangepaste milieudispensatie verkrijgen. Bovendien bereidt Noorwegen wetgeving voor om vanaf 2026 100% emissievrije voorschriften in te voeren voor cruiseschepen, toeristenboten en veerboten in de door UNESCO beschermde West-Noorse fjorden.
- IJsland: Binnen de territoriale wateren en binnenwateren van IJsland, inclusief fjorden en baaien, geldt een limiet van 0,10% zwavelgehalte.
- China: China hanteert een zwavellimiet van 0,50% voor schepen in de “Coastal ECA,” die alle Chinese zeegebieden en havens binnen de territoriale wateren beslaat. In de speciaal aangewezen “Hainan Coastal ECA” geldt echter een striktere limiet van 0,10%.
- Zuid-Korea: Ook Zuid-Korea heeft binnenlandse ECA’s waar een zwavellimiet van 0,10% geldt.
- Verenigde Staten (VS): Hoewel de territoriale wateren van Californië onder de Noord-Amerikaanse ECA vallen en dus vallen onder MARPOL Annex VI, heeft de staat Californië een eigen, strengere limiet van 0,10% opgelegd.
- Panamakanaal: Panama valt buiten de aangewezen ECA’s van MARPOL, waardoor de wereldwijde zwavellimiet van 0,50% van toepassing is. Schepen die door het Panamakanaal varen, moeten echter hun hoofdmotor, boilers, hulpgeneratoren en andere apparatuur omschakelen van restbrandstoffen naar maritieme destillaatbrandstoffen bij het binnenvaren van de ACP-wateren (Panamakanaal Autoriteit).
Hoewel de huidige regelgeving zich grotendeels richt op het verminderen van CO2-uitstoot, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de voortdurende veranderingen in de regelgeving wereldwijd omtrent het zwavelgehalte van brandstoffen. Deze regelgeving omvat zowel voorschriften voor niet-conforme brandstoffen als steeds strengere regels per land.
Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij naar de IMO Emission Control Areas, te vinden op hun website:
https://www.imo.org/en/OurWork/Environment/Pages/Emission-Control-Areas-(ECAs)-designated-under-regulation-13-of-MARPOL-Annex-VI-(NOx-emission-control).aspx
Leden met vragen over specifieke locaties worden uitgenodigd om contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl voor assistentie en advies.