info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Priminds Shipping (HK) Co Ltd v. Noble Chartering Inc (MV Tai Prize) [2020] EWHC 127 (Comm) – Geen impliciete garantie ter vrijwaring voor bemerkingen op het cognossement met betrekking tot de uiterlijke staat van de goederen.

    Gepubliceerd op 5 jaar geleden

    Een recent arrest van het Londense Hooggerechtshof heeft bevestigd dat indien de aflader een concept cognossement opstelt dit niet mag worden gezien als een uitspraak over de staat van de lading. Dit is slechts een uitnodiging aan de kapitein om zijn eigen beoordeling te maken van de uiterlijke staat van de goederen ten tijde van lading.

    In de zaak werd het MS “Tai Prize” door de eigenaar vervracht aan hoofdbevrachter Noble Chartering Inc (“Noble”), die het schip op hun beurt hadden vervracht aan Priminds Shipping (HK) Co Ltd (“Priminds”) voor een reis van Brazilië naar China. Het schip laadde een partij sojabonen waarvoor de scheepsagent namens de kapitein schone cognossementen had opgesteld en vervolgens namens de kapitein getekend met het opschrift “clean B/L. Het cognossement werd verder geclausuleerd met “SHIPPED at the Port of Loading in apparent good order and condition on board the Vessel for carriage to the Port of Discharge …Weight, measure, quality, quantity, condition, contents and value unknown”.

    In de loshaven werd geconstateerd dat een deel van de lading beschadigd was door toedoen van hitte en schimmel voor belading. Hierop spanden ladingbelanghebbenden een rechtsprocedure aan tegen de eigenaar en werd uiteindelijk meer dan 1 miljoen USD toegekend door een Chinese rechtbank. De eigenaar heeft dit betaald en vervolgens op haar beurt een bijdrage van 50% geëist van Noble onder de hoofdbevrachtingsovereenkomst. Noble betaalde 500.000 USD aan om de zaak te schikken en ging op haar beurt naar de onderbevrachter Priminds. Noble voerde aan dat het aanbieden van een cognossement aan de kapitein ter ondertekening zonder bemerking en met expliciete opschrift “clean on board” een garantie ter vrijwaring was namens de verscheper dat de goederen inderdaad in schone staat waren geladen.

    In de arbitrageprocedure werd Noble in haar gelijk gesteld. Met het aanleveren van een schoon cognossement had de verscheper een garantie ter vrijwaring gegeven dat de lading uiterlijk in goede staat verkeerde. Onder deze garantie waren verschepers en Priminds impliciet gehouden om Noble te vrijwaren. Tegen dit arbitrale vonnis heeft Priminds beroep aangetekend bij het Hooggerechtshof in Londen.

    Het Hooggerechtshof vernietigde het vonnis van het arbitragetribunaal. Het opschrift “clean on board” op het concept van de verscheper kon slechts gezien worden als een ‘uitnodiging’ van de verscheper om een dergelijk cognossement uit te geven. De kapitein was nog altijd zelf verplicht de staat van de lading te controleren en het cognossement indien nodig te bemerken. Het Hooggerechtshof oordeelde verder dat Noble geen beroep kon doen op een impliciete garantie tot vrijwaring omdat de Haags-Visbysche Regels de verscheper niet verplichten de juistheid van bemerkingen te garanderen.

    Deze uitspraak benadrukt dat een kapitein altijd zelf de uiterlijke staat van de goederen bij belading moet controleren en de lading op de juiste wijze moet omschrijven op de cognossementen.

    Vorig bericht
    Update: Democratische Volksrepubliek Korea – handhaving van sancties
    Volgend bericht
    Corona en de risico’s van een veranderde markt

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}