info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Onze vloot tijdens WO2: Zware schade, gezonken schepen

    6 juni 2024

    Geroofde koopvaardijschepen, Engelandvaarders, heldendaden of roemloos ten onder – NNPC werd vlak voor de tweede wereldoorlog opgericht en er is daarom een schat aan verhalen rond de vloot die we destijds verzekerde. Wat gebeurde er met ‘onze’ schepen, waar gingen ze heen en kwamen ze weer terug?

    In deze serie artikelen duiken wij in de Databank Koopvaardijpersoneel 1940-1945 om te achterhalen wat er gebeurde.

    Vliegtuigbombardementen en torpedo’s

    In dit derde deel bekijken we de schepen die aan oorlogsgeweld ten onder gingen. Helaas was dit een groot risico tijdens de periode: Duitse U-boten lagen op de loer onder de zeespiegel en vanuit de lucht kon het zomaar V1-raketten of Messerschmidts van de Luftwaffe regenen. Er werden zware verliezen geleden en het was soms alle hens aan dek om getroffen schepen van de Britse marine te ondersteunen. Belangrijk om in het achterhoofd te houden, is dat de bemanning van deze schepen grotendeels bestond uit schippers uit de beroepsvaart – geen getrainde mariniers.

    Abel Tasman

    We beginnen dit grimmige rijtje met motorvrachtschip Abel Tasman. Deze ontvlucht Nederland in 1940 en wordt op 16 mei ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee in Londen. Tijdens operatie DYNAMO weet het 220 gestrande militairen uit Duinkerke te evacueren. In juni van datzelfde jaar komt het schip echter tot een ongelukkig einde: na het verlaten van de haven van Poole loopt het op een mijn in het Swash-vaarwater en zinkt. Geen van de volledig Britse bemanning overleeft de aanval en het wrak wordt in 1947 opgeblazen.

    Jutland

    Een ongeluk zonder dodelijke slachtoffers: de Jutland wordt na de vlucht uit Nederland tijdelijk onder Engelse vlag gebracht en ingezet om geallieerde troepen te redden uit Duinkerke en Le Havre. Na afloop komt het schip weer onder Nederlandse vlag. Op 7 mei 1943 vertrekt het uit Silloth (Engeland) met een lading steenkool bedoeld voor Fremington. Twee dagen later begint de lading te schuiven en kapseist het vaartuig voor Milford Haven. De Jutland zinkt niet, maar drijft langs de kust en wordt op de rotsen stukgeslagen. De bemanning weet het schip echter op tijd te verlaten en wordt daarna gered.

    Despatch

    Dat schade niet altijd slecht af hoeft te lopen, bewijst de coaster Despatch. Deze vlucht in 1940 uit Oostende (België) en wordt direct daarop ingezet in Duinkerke. Tijdens de terugtocht op 30 mei, als het schip net 263 Franse militairen aan boord heeft genomen, krijgt het motorproblemen. Na zes uur verwoed repareren weet het uiteindelijk veilig Ramsgate te bereiken. De volgende dag vaart het schip gewoon weer terug om nog eens 165 mensen in veiligheid te brengen! De rest van de oorlog blijft het ingezet worden voor evacuaties en uiteindelijk speelt het ook een rol bij de bestorming van Normandië op D-Day.

    Pacific

    De Groningse coaster Pacific slaat zich heldhaftig door maar liefst drie grote operaties (DYNAMO, CYCLE en NEPTUNE) voordat het lot ineens toeslaat. Op 26 maart 1945 is het schip onderweg in een konvooi net buiten de baai van Falmouth (Engeland) als het vroeg in de ochtend wordt aangevallen door een Duitse U-boot. De onderzeeër vuurt een torpedo af die de Pacific jammerlijk laat zinken. Vijf bemanningsleden komen om in de aanval, vijf anderen kunnen worden gered. Het Britse fregat HMS Duckworth zet de tegenaanval in en weet de U-boot met dieptebommen uit te schakelen. Hierbij gaat het gros van de Duitse opvarenden verloren.

    Wilhelmina

    Soms tasten wij in het duister omdat er geen complete historische bronnen zijn. Neem de coaster Wilhelmina, die in 1940 ontsnapt en Engeland bereikt, om daar ingezet te worden voor vrachtvervoer. Op 1 december 1941 is het schip betrokken bij een incident, waarover nadere gegevens ontbreken. Hoe ernstig was dit voorval? Ging het schip verloren of liep het met een sisser af? Het enige wat wij verder weten is dat gezagvoerder J. Vollers later wordt onderscheiden met een Bronzen Leeuw.

    Thea

    Hekkensluiter in deze lijst is de Thea, die in 1940 oversteekt naar Engeland en daar hachelijke avonturen meemaakt. Het schip ligt op 7 september van dat jaar namelijk in de Surrey Commercial Docks in Londen als rond zes uur grootschalige aanvallen door Duitse vliegtuigen plaatsvinden. De Thea ligt naast twee andere Nederlandse coasters, de Antje en de Reiger. De bemanning is niet aan boord, maar met grote inzet van de buren worden op en rond de schepen branden geblust – wat maar deels lukt. Uiteindelijk is de Thea de enige die de aanval heelhuids doorstaat, de twee andere schepen gaan verloren. Toch ontkomt ook dit vrachtschip er niet aan: in de zomer van 1944 slaat een Duitse V1-raket in, die het schip zwaar beschadigt. Wonder boven wonder kan de Thea na de oorlog in Nederland toch nog hersteld worden.

    Lees ook de rest van de serie ‘Onze vloot tijdens WO2’!

    • Deel 1 – Operaties DYNAMO en NEPTUNE
    • Deel 2 – Door de Duitsers in beslag genomen
    • Deel 3 – Zware schade, gezonken schepen
    • Deel 4 – Voedselhulp tijdens de hongerwinter
    Vorig bericht
    Bemanningszaken – Recente ontwikkelingen in Filipijnse rechtspraak – Preventieadvies 2024
    Volgend bericht
    NNPC op DelfSail 2024

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}