Via dit artikel willen we graag uw aandacht vragen voor twee Amerikaanse wetswijzigingen. Deze wetswijzigingen zorgen voor een uitbreiding van de sancties tegen Russische pijpleidingprojecten Nord Stream 2 en TurkStream en zullen zowel scheepseigenaren als personen die andere diensten aan dit project leveren treffen.
Nord Stream is de naam voor een systeem van offshore pijpleidingen dat aardgas van Rusland naar Duitsland transporteert. Het eerste project, Nord Stream 1 (NS1), is op 8 oktober 2012 voltooid en omvat twee pijpleidingen die van Vyborg naar Greifswald lopen. Nord Stream 2 (NS2) loopt van Ust-Luga eveneens naar Greifswald. De werkzaamheden aan NS2 vonden plaats tussen 2018-2019 en het project zou naar verwachting medio 2020 operationeel worden, maar is door de invoer van Amerikaanse sancties verstoord.
TurkStream is een aardgaspijpleiding die van Rusland naar Turkije loopt. Deze start vanaf het Russkaya compressorstation bij Anapa in Rusland en steekt de Zwarte Zee over naar de ontvangstterminal in Kiyiköy. De bouw van TurkStream is in mei 2017 begonnen en de gaslevering aan Bulgarije via deze pijpleiding is op 1 januari 2020 gestart.
De twee wetswijzigingen in kwestie zijn de “Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA)” en de “Protecting Europe’s Energy Security Act (PEESA)”. Hoewel de formulering in de CAATSA- en PEESA-sanctieverordening verschillend is, hebben beide wetten het potentieel om de activiteiten van niet-Amerikaanse scheepseigenaren en anderen in de scheepvaartindustrie (waaronder verzekeraars) te raken. Hier volgt een korte toelichting op beide wetten:
- CAATSA: Doormiddel van deze wet kan de VS gericht sancties verbinden aan dure investeringen of andere transacties die verband houden met de constructie van Russische energie transportleidingen. Op 15 juli 2020 heeft het Amerikaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigd dat zij deze wet vanaf heden ook zullen toepassen op NS2 en TurkStream. Hierdoor loopt een ieder die de Russische Federatie voorziet van goederen of diensten die van direct en significant belang zijn voor de bouw, uitbreiding of modernisering van deze projecten het risico inbreuk te doen op deze sanctiewet.
- PEESA en PEESA Clarification: PEESA is in December 2019 in werking getreden en legt sancties op aan schepen die pijpleidingen leggen voor de NS2 en TurkStream projecten, personen die deze schepen bewust hebben verkocht, gehuurd of anderszins hebben verstrekt voor de bouw van deze projecten en personen die misleidende of gestructureerde transacties rondom deze projecten hebben vergemakkelijkt.Een groep senatoren en congresleden heeft onlangs via twee amendementen op PEESA voorgesteld om het soort activiteiten waarvoor verplichte sancties nodig zijn uit te breiden zodat ook het aanleveren van goederen en/of diensten door schepen strafbaar wordt. Op grond van deze amendementen zal ook iedereen die (her)verzekeringen aanbiedt voor schepen die betrokken zijn bij deze projecten in overtreding zijn. Daarbij voorzien deze amendementen in een meldingsmechanisme waarbij zowel het gesanctioneerde schip als de verzekeraars daarvan automatisch geïdentificeerd worden.
Wij herinneren onze leden en verzekerden eraan dat er geen dekking is voor activiteiten waarbij de NNPC het risico loopt sancties te overtreden. Gelet op de directe dreiging van sancties voor verzekeraars door CAATSA en PEESA, zal er dan ook geen clubdekking zijn voor enige activiteit die betrekking heeft op of verband houdt met de Nord Stream 2 of TurkStream-bouwprojecten. We raden al onze leden sterk aan om te controleren of deze veranderingen invloed hebben op lopende of geplande projecten. Mocht dit het geval zijn, of als u zich zorgen maakt, neem dan contact met ons op.