Nieuwe regels ballastwater Zuid-Korea

Nieuwe regels ballastwater Zuid-Korea

Gepubliceerd op 12 september, 2023

Nu Japan is begonnen met het lozen van behandeld radioactief water in de oceaan, heeft Zuid-Korea actie ondernomen om ervoor te zorgen dat dit afvalwater niet in de Koreaanse waterwegen terechtkomt. Niet alle radioactieve stoffen kunnen namelijk uit het water gefilterd worden. Dat heeft gevolgen voor schepen op deze vaarroutes!

Vanwege de nieuwe maatregelen van Zuid-Korea moeten schepen die ballastwater hebben opgenomen in de havens van de zes prefecturen aan de oostkust van Japan (Aomori, Iwate, Fukushima, Miyagi, Ibaragi and Chiba) aan extra regelgeving voldoen.

Japans ballastwater rapporteren
Zo moeten alle schepen die ballastwater hebben opgedaan in één van deze gebieden 24 uur voordat ze een Koreaanse haven aandoen, het ballastwater rapportageformulier inleveren. Het vervalsen van deze gegevens kan leiden tot detenties en boetes voor het niet naleven van de Ballast Water Management Act.

Vervolgens gelden er voor schepen die ballastwater willen lozen en schepen die dat niet willen in de Koreaanse havens verschillende regels.

Ballastwater lozen
Schepen die ballastwater in Koreaanse wateren willen lozen nadat ze het in één van de zes oostelijke Japanse prefecturen hebben opgedaan, dienen het water eerst buiten de Koreaanse wateren te verversen. Er zullen werknemers van het regionale Maritime Affairs and Fisheries-kantoor aan boord komen om te checken of het ballastwater inderdaad ververst is. Hiervoor nemen ze 1 liter ballastwater af en testen dit op radioactiviteit. Deze test neemt ongeveer 1 uur in beslag. Alleen als de resultaten geen radioactiviteit laten zien, mag het ververste ballastwater zoals gewoonlijk geloosd worden.

Afzien van lozen
Schepen die geen ballastwater willen lozen in de Koreaanse havens moeten aantonen dat er geen ballastwater is geloosd, door minimaal 1 uur van tevoren de relevante documenten aan het regionale Maritime Affairs and Fisheries-kantoor te mailen. De volgende documenten zijn hiervoor nodig:

  1. Het Ballast Water Record Book
  2. Logboek
  3. BWMS operationele gegevens
  4. Ballastwater tankcapaciteit (foto’s)

Het kantoor zal deze documenten bekijken en ‘non-discharge’ verifiëren voordat het schip vertrekt. Het kan zijn dat er ook nog een inspectie aan boord plaatsvindt. U mag alleen vertrekken als er geverifieerd is dat er geen ballastwater is geloosd.

Hulp nodig?
Voor verdere assistentie kunt u contact opnemen met NNPC, wij staan u graag te woord met advies en assistentie.

Vorig bericht
Militaire staatsgreep in Gabon – Update
Volgend bericht
Ladingtekort in Marokkaanse en Algerijnse havens

Laatste nieuws:

MARPOL – gebieden met emissiebeperkingen

20 jun om 16:14

Israël Veiligheidsupdate – Status van Israëlische Havens na Escalatie met Iran

18 jun om 09:23

De externe kosten van schadebehandeling

11 jun om 09:46

De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

5 jun om 08:06

NNPC Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

Aanmelden

Neem contact op

Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Noord Nederlandsche P&I Club
Rijksstraatweg 361
9752 CH Haren (Groningen)

Telefoon: +31(0)50 534 321 1
E-mail: info@nnpc.nl

PRODUCTEN EN DIENSTEN

  • Mutual verzekering
  • Fixed Premium verzekering
  • Verzekeringen voor de zeevaart
  • Verzekeringen voor de binnenvaart
  • Risicocheck

DIRECT NAAR

  • Contact
  • Zoek schepen
  • Zoek correspondenten
  • Nieuws en publicaties

NIEUWSBRIEF

Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

Aanmelden

VOLG ONS OP

© 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |