info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Ladingtekort in Marokkaanse en Algerijnse havens

    Gepubliceerd op 25 september, 2023

    De afgelopen maanden zien wij voornamelijk in Noord-Afrikaanse havens en een aantal Europese havens (vooral het VK en Spanje) een toename van het aantal tekortclaims, met name bij droge bulkladingen en meer in het bijzonder bij poeder- of korrelvormige ladingen en/of granen.

    De tekortclaims die recent werden ingediend zijn in overgrote meerderheid gebaseerd op een discrepantie tussen de metingen van de weegbrug aan wal enerzijds en anderzijds het resultaat voortgekomen uit de diepgangmetingen van het schip in de laad dan wel loshaven. Wij zien in het bijzonder dat tekortclaims worden ingesteld wanneer het verschil aanzienlijk is (i.e. meer dan 0,5%-1%). Hoewel er geen juridische hiërarchie is tussen beide weegmethodes, merken wij op dat rechtbanken in rechtsgebieden zoals Marokko of Algerije geneigd zijn om meer waarde te hechten aan resultaten van weegbruggen aan de wal omdat weegbrugweegschalen aan de wal in deze jurisdicties betrouwbaarder worden geacht (in het bijzonder wanneer weegbrugbriefjes en kalibratiecertificaten worden overlegd).

    Om zoveel als mogelijk tekortclaims te voorkomen, raden we onze leden daarom aan om de volgende preventieve maatregelen te nemen bij het vervoer van bulkladingen:

    • Voer een diepgangmeting uit in zowel de laad- als loshaven en verstrek een kopie daarvan aan verladers /ontvangers. De diepgangmetingen dienen bij voorkeur te worden uitgevoerd in aanwezigheid van verladers /ontvangers. De kapitein dient, indien nodig, een formeel protest uit te geven waarin wordt geprotesteerd tegen verschil in gewicht dat door weegschalen op de wal wordt geregistreerd.
    • Voer een luikverzegeling uit in de laadhaven en laat het schip hiervan een formele rapportage bijhouden (evenals van het verbreken van de verzegeling in de loshaven). Het is aan te bevelen om foto’s te nemen van de ruimen voor, tijdens en na het laden en lossen. Hiervoor is een werkinstructie beschikbaar dat als leidraad voor de bemanning kan dienen. Deze is te vinden is op de NNPC-website via de volgende link.
    • Tijdens het lossen dient het schip nauwgezet in de gaten te houden of er tijdens de loswerkzaamheden geen lading terechtkomt op kade of op de weg. Is dit het geval dan dient dit te worden gemeld en moet er tegen worden geprotesteerd door middel van een formele protestbrief die door de kapitein wordt afgegeven.
    • Neem een clausule op in de bevrachtingsovereenkomst waarin de verantwoordelijkheid voor het laden en lossen expliciet bij ladingbelanghebbenden wordt gelegd. In de bevrachtingsovereenkomst moet ook worden vermeld dat het geladen en geloste gewicht wordt bepaald door een bindende diepgangmeting van het schip. De verscheper en ontvangers dienen te worden uitgenodigd en idealiter zijn zij gezamenlijk aanwezig bij de meting.
    • Zorg ervoor dat de “Inter-Club New York Produce Exchange Agreement” wordt opgenomen in de bevrachtingsovereenkomst zodat tekortclaims 50/50 kunnen worden verdeeld tussen eigenaren en bevrachters.
    • Wanneer een protestbrief wordt aangeboden aan het schip waarin wordt beweerd dat er een ladingtekort is, kan de kapitein ervoor kiezen deze protestbrief te ondertekenen op voorwaarde dat zijn handtekening wordt bemerkt “enkel voor ontvangst” en vergezeld gaat van de bemerking dat “alle ruimen leeg zijn en de volledige B/L-hoeveelheid gelost is “.
    • Als bepaalde havens bekend staan om steeds weerkerende tekortclaims (en mogelijkerwijze ingesteld telkens door dezelfde ladingontvanger) dan kan worden overwogen om in die havens een onafhankelijke expert aan te stellen die aanwezig is bij de ontzegeling van de luiken en bij het uitvoeren van de diepgangmeting.

    Indien leden worden aangesproken in verband met een tekortclaim, of indien zij in de loshaven een protestbrief hierover ontvangen, raden wij onze leden aan om onmiddellijk contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl

    Vorig bericht
    Nieuwe regels ballastwater Zuid-Korea
    Volgend bericht
    Vervoer van Palm Kernel Shells

    Laatste nieuws:

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC algemene vergadering 2025

    18 apr om 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 apr om 16:59

    Masterstudenten Erasmus Universiteit Rotterdam bezoeken NNPC

    4 apr om 15:36

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}