info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Metaalunievoorwaarden 2019

    Gepubliceerd op 5 jaar geleden

    Geregeld krijgen wij het verzoek tot rechtsbijstand bij non-conforme leveringen of diensten. Het is eerder regel dan uitzondering dat er op deze diensten of levering de algemene voorwaarden van de Metaalunie van toepassing zijn verklaard en het lijkt ons dan ook goed om enkele punten onder de aandacht te brengen.

    Als wij een verzoek tot rechtsbijstand binnen krijgen waar de Metaalunievoorwaarden op van toepassing zijn dan zullen wij allereerst bekijken of deze algemene voorwaarden op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard. Zo wordt er wel eens een beroep gedaan op bepalingen van de Metaalunievoorwaarden, terwijl deze formeel niet van toepassing zijn verklaard en kan dit een succesvol verweer zijn tegen een beroep hierop. Vervolgens kijken wij of ze van toepassing zijn voor u als consument of als ondernemer, dit is van belang voor de reikwijdte van de algemene voorwaarden. Zo is een beroep op uitsluitingsgronden van gevolgschade of aansprakelijkheden eerder mogelijk als het een zakelijke relatie betreft.

    Bij van toepassing zijnde algemene voorwaarden van de Metaalunie zien wij vaak dat er met name een beroep wordt gedaan op het feit dat de verzekerde het probleem niet binnen de juiste termijn aangekaart heeft en dat er geen mogelijkheid is gegeven om te herstellen. Het lijkt ons dan ook goed om deze argumenten tegen het licht van de voorwaarden te houden:

    • Klachtplicht: Uit de Metaalunievoorwaarden bestaat er een klachtplicht. Dit houdt in dat u binnen 14 dagen, na het ontdekken van een gebrek in levering of prestatie, bij de opdrachtnemer het gebrek moet hebben aangegeven. Op het moment dat dit niet gedaan wordt dan vervallen alle rechten met betrekking tot een ingebrekestelling.
    • Aansprakelijkheid: Als er binnen de termijn geklaagd is en de klacht is terecht, dan is er sprake van een toerekenbare tekortkoming. De leverancier dient dan in de gelegenheid te worden gesteld zijn tekortkoming te herstellen. Wij zien nog wel eens dat men al tot herstel over gaat of over is gegaan voordat deze mogelijkheid is geboden. Wanneer er aan de leverancier geen mogelijkheid tot herstel wordt gegeven, kan er geen beroep meer worden gedaan op de aansprakelijkheid van de leverancier of het vergoeden van de herstelkosten. Overigens is het ook mogelijk dat men bij het geven van een herstelmogelijkheid akkoord gaat dat het elders wordt hersteld tegen creditering.

    Naar aanleiding van bovenstaande adviseren wij u om:

    • Zo snel mogelijk, zeker binnen 14 dagen, nadat u het gebrek ontdekt de leverancier schriftelijk op de hoogte te brengen van het gebrek; en
    • De leverancier de gelegenheid te geven om het gebrek binnen redelijke termijn te herstellen, dan wel akkoord te gaan met het elders te laten herstellen.

    Helaas is dit slechts een deel van de Metaalunievoorwaarden en kunnen wij met dit artikel niet alle gevallen ondervangen. Wij raden u dan ook aan bij non-conforme diensten of leveringen, zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen.

    Vorig bericht
    Corona en de risico’s van een veranderde markt
    Volgend bericht
    Update corona

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}