info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Dutch
    • English
    • German
    • About NNPC
      • The best solution for our members and clients
      • Our specialists
      • Worldwide network
      • History
      • Working at NNPC
    • Products and services
      • Mutual insurance
      • Fixed Premium
      • Other insurances
        • Inland shipping
        • Marine insurance
      • Risk check
    • News and publications
      • Publications
      • News
      • Newsletter
      • NNPC downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • About NNPC
      • The best solution for our members and clients
      • Our specialists
      • Worldwide network
      • History
      • Working at NNPC
    • Products and services
      • Mutual insurance
      • Fixed Premium
      • Other insurances
        • Inland shipping
        • Marine insurance
      • Risk check
    • News and publications
      • Publications
      • News
      • Newsletter
      • NNPC downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Loss of an anchor

    Published on March 26, 2024

    We have received reports over recent months of ships losing an anchor during severe weather. When an anchor is lost at the anchorage or in a port, the authorities will in most cases give instructions for a search-and-recovery operation. Given that a lost anchor is formally deemed to be a ‘wreck’, the authorities may in certain cases give that instruction directly to NNPC, in its role as the insurer.

    But because the authorities can also elect to organise a search-and-recovery operation themselves, it is important that we respond to any such request quickly. Together with our local contact, we will then build up a picture of what the options are. To assess this properly, we ask that you send us at least the following information:

    • The ship’s incident report
    • Notification to the agent and the local authorities
    • Dimensions and weight of the anchor (plus anchor chain if applicable)
    • The exact location of the vessel (longitude and latitude) at the moment of the incident, plus a copy of the ECDIS data
    • The purchase value and market value of the anchor

    Depending on what the options are and the quotations received, NNPC will attempt to reach an agreement with the authorities about the timelines and effort required for locating the anchor and then recovering it if it is found.

    We recommend that our members should notify the NNPC claims team of the loss of an anchor or anchor chain without delay through claims@nnpc.nl. If you have any questions or remarks about this subject, you can contact us through that same e-mail address or by phone on +31 (0)50-534-321.

    Previous Post
    EU ETS update: BIMCO clauses
    Next Post
    Interview: NNPC’s Finance & Control Manager, Ilse Verhage

    Latest news:

    U.S. Adjusts Port Fees on China-Built Ships

    24 Apr at 10:21

    NNPC general meeting 2025

    18 Apr at 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 Apr at 17:03

    Master’s Students from Erasmus University Rotterdam Visit NNPC

    4 Apr at 15:36

    NNPC Newsletter

    Want to stay informed about the latest developments in risk management? Then sign up for the monthly NNPC newsletter:

    Sign up

    Contact us

    Would you like to know more about one of our insurance policies, do the risk check or do you have another question? Contact us.

    Contact us

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Phone: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTS AND SERVICES

    • Mutual insurance
    • Fixed Premium insurance
    • Marine insurance
    • Inland shipping insurance
    • Risk check

    GO DIRECTLY TO

    • Contact
    • Find ships
    • Find correspondents
    • News and publications

    NEWSLETTER

    I would like to receive the digital newsletter of NNPC.

    Sign up

    FOLLOW US ON

    © 2025 NNPC – All rights reserved | Colofon | Privacy and cookies |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Always active
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}