Het afgelopen jaar is de NNPC haar leden blijven bijstaan bij juridische geschillen, waaronder vorderingen tot schadevergoeding tegen bevrachters, zoals voor overliggeld. Zelfs in gevallen waarin de aansprakelijkheid duidelijk lijkt, zijn bevrachters in sommige gevallen niet direct bereid om tot een minnelijke schikking te komen, wat betekent dat formele procedures nodig zijn om een vordering te innen.
Aangezien de meerderheid van de bevrachtingsovereenkomst een keuze voor Engels recht bevatten, moeten zaken doorgaans worden voorgelegd voor arbitrage in Londen. Engelse arbitrage staat bekend als tijdrovend en kostbaar, vooral voor vorderingen van bescheiden omvang. Het inschakelen van juridische bijstand om procedures te starten en een uitvoerbaar vonnis te verkrijgen brengt vaak aanzienlijke kosten met zich mee – kosten die niet altijd volledig verhaald kunnen worden, zelfs bij een succesvolle uitkomst.
Om dit te voorkomen is het nuttig om de LMAA Small Claims Procedure (SCP) standaard op te nemen in bevrachtingsovereenkomsten. Deze procedure, ontworpen voor vorderingen onder een bepaalde maximum bedrag (doorgaans USD 50.000, maar dit kan worden aangepast), biedt een gestroomlijnd en kosteneffectief arbitrageproces. Hierbij is juridische vertegenwoordiging is de meeste gevallen niet nodig, worden de kosten aanzienlijk beperkt, en dat vonnissen sneller worden verkregen dan bij een volledige arbitrageprocedure.
NNPC heeft uitgebreide ervaring met het direct beheren van SCP-zaken namens haar leden en vindt deze procedure bijzonder effectief voor eenvoudige geschillen. Het biedt een pragmatische en betaalbare manier om dergelijke vorderingen op te lossen.
Ondanks deze voordelen hebben we vastgesteld dat bevrachtingsovereenkomst niet altijd standaard de LMAA Small Claims Procedure bevatten. Deze omissie dwingt Scheepseigenaren tot een volwaardige arbitrage, zelfs voor kleine vorderingen, wat de kosten opdrijft en het proces vertraagt.
Voor nader advies kunt u contact opnemen met het NNPC-claims team via claims@nnpc.nl.