Op 25 oktober 2022 heeft de BIMCO een geüpdatet versie van de GENCON charter party gepubliceerd, de GENCON 2022. GENCON is een van de meest gebruikte reisbevrachtingsovereenkomsten voor het vervoer van droge bulklading wereldwijd. De vorige versie van de charter party dateert uit 1994. In dit artikel gaan wij in op de belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd.
BIMCO heeft verschillende belangrijke clausules gewijzigd en de charter party uitgebreid om de behoefte aan aanvullende clausules te verminderen. Voorts is in de nieuwe versie getracht leemten op te vullen door formuleringen en structuur aan te brengen over zaken die eerder aan de partijen werden overgelaten of die in een rechtszaak werden opgelost. Met deze versie heeft BIMCO getracht het contract meer in lijn te brengen met het huidige regelgevingskader en de handelspraktijken.
Hieronder vindt u een aantal van de belangrijkste wijzigingen:
Verantwoordelijkheid van eigenaren (clausule 2):
- Clausule 2 is uitgebreid herschreven en biedt de eigenaar de mogelijkheid om alle verweermiddelen in te roepen die beschikbaar zijn onder de Hague-Visby Rules, inclusief de daarbij horende verantwoordelijkheden.
- Clausule 2 bevat een nieuwe definitie van wanneer de eigenaar de “due diligence”-verplichting moet uitvoeren, namelijk bij het begin van elke reis en bij het laden van lading in elke haven. Dit draagt bij aan de voortdurende verplichting om de lading te vervoeren en zorg te dragen voor de lading totdat deze wordt gelost.
Verantwoordelijkheid van bevrachters aangaande lading (clausule 3):
- Op grond van dit artikel is het verantwoordelijkheid van de bevrachter om ervoor te zorgen dat de lading correct wordt beschreven, verpakt, geladen en gestuwd, met strikte naleving van de toepasselijke wetgeving en conventies, evenals een voortdurende nalevingsplicht.
- De bevrachter is verantwoordelijk voor de (bulk)lading schade, tenzij veroorzaakt door een handeling of nalaten van de eigenaren of hun ondergeschikten, agenten of onderaannemers.
Verantwoordelijkheid aangaande laden en lossen (clausule 4):
- De bevrachters dragen het risico en de kosten voor het laden, tellen, stuwen, trimmen en/of vastzetten van de lading, onder toezicht van de kapitein (wat van invloed kan zijn op de verdeling van de verantwoordelijkheid).
- De bevrachters zijn verantwoordelijk voor schade veroorzaakt door stuwadoors aan het schip.
Ligtijd en overliggeld:
- Clausules 9 tot en met 13 bevatten een gedetailleerde definitie met betrekking tot de “notice of readiness”, wanneer deze moet worden uitgegeven en op welke basis ligtijd en overliggelden moeten worden berekend.
Algemene uitzonderingen (clausule 18):
- Er is een nieuwe algemene uitzonderingsclausule opgenomen die de bevrachter, de eigenaar of de respectieve agenten vrijwaart van schade die kan voortvloeien uit gebeurtenissen zoals vermeld in deze clausule, onder voorbehoud van de daaraan verbonden voorwaarden.
Andere bepalingen:
- Er is een tweeledig rechtsmiddel beschikbaar voor de eigenaren in het geval de bevrachter niet betaalt. Afgezien van het uitoefenen van een retentierecht, hebben de eigenaren het recht om de uitvoering op te schorten en het charter te beëindigen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan (clausule 15 en 16).
- Overeenkomstig clausule 26 worden agenten, hoewel ze zijn aangesteld en betaald door de eigenaren, geacht te handelen namens de bevrachter in zaken die onder dit clausule vallen. In dit verband is het belangrijk om op te merken dat elke partij verantwoordelijk is voor het handelen of nalaten van hun ondergeschikten, agenten en onderaannemers.
Voor een volledig exemplaar van de GENCON 2022, de toelichting en aanvullende BIMCO-bronnen over het gebruik van de nieuwe GENCON verwijzen we onze leden naar de BIMCO-website:
https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-contracts/gencon-2022#.
Voor specifieke vragen of opmerkingen nodigen wij onze leden uit contact op te nemen met de NNPC via claims@nnpc.nl.