info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    De externe kosten van schadebehandeling

    Gepubliceerd op 11 juni, 2025

    In de afgelopen jaren zien we een afname van het aantal dossiers maar blijven de kosten van advocaten en experts hoog. De trend van stijgende kosten heeft meerdere oorzaken zoals inflatie, de beperkte beschikbaarheid van geschikte experts en advocaten en de groeiende complexiteit van bepaalde technische en juridische vragen. Een belangrijke factor is ook het aantal herverzekeringsschades zoals bij wrakopruiming waarbij de NNPC meestal snel het eigen behoud van de herverzekeraar al heeft gespendeerd aan kosten.

    Afgelopen jaar heeft NNPC om die reden extra maatregelen getroffen om meer controle te krijgen over de kosten per dossier door onder andere de volgende maatregelen te nemen:

    1. Het werken met vaste partners die kennis hebben van de NNPC en haar leden.
    2. Bij aanvang van de zaak een kritische beoordeling te maken van de noodzaak van een expert of advocaat en vervolgens de duidelijke instructies te geven over de aard en omvang van de opdracht en gedurende de opdracht ook tijdig nieuwe instructies te geven of een opdracht te beëindigen indien alle noodzakelijke informatie is verzameld en de inspectie is verricht.
    3. Waar mogelijk te werken op basis van vast prijsafspraken of indicaties waarbij rekening wordt gehouden met de aard en complexiteit van de opdracht.
    4. Door de behandeling van de zaak en de rol van de expert of advocaat goed af te stemmen met het lid om er voor te zorgen dat er duidelijkheid is over de rol van de expert of advocaat. Bijvoorbeeld bij een inspectie aan boord van een schip kunnen opdrachten vaak veel efficiënter worden afgewikkeld met de assistentie van de bemanning.
    5. Door rekening te houden met eerdere ervaring met bepaalde ladingen, havens of partijen. Waar bijvoorbeeld een bepaalde schade op staallading regelmatig in de zelfde haven wordt gemeld kan de schadebehandelaar vaak al gebruik maken van bestaand informatie en ervaring.

    Op basis van de kosten voor 2024 lijken deze maatregelen effect te hebben gehad met een reductie in het totaal aan kosten en de kosten per dossier. Gezien de verschillende factoren die een rol spelen is het te vroeg om al verwachtingen uit te spreken voor het huidige jaar maar we hebben er vertrouwen op deze preventieve maatregelen een positief effect zullen hebben op de kosten van schadebehandeling.

    Vorig bericht
    De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

    Laatste nieuws:

    De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

    5 jun om 08:06

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC algemene vergadering 2025

    18 apr om 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 apr om 16:59

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}