info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Dutch
    • English
    • German
    • About NNPC
      • The best solution for our members and clients
      • Our specialists
      • Worldwide network
      • History
      • Working at NNPC
    • Products and services
      • Mutual insurance
      • Fixed Premium
      • Other insurances
        • Inland shipping
        • Marine insurance
      • Risk check
    • News and publications
      • Publications
      • News
      • Newsletter
      • NNPC downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • About NNPC
      • The best solution for our members and clients
      • Our specialists
      • Worldwide network
      • History
      • Working at NNPC
    • Products and services
      • Mutual insurance
      • Fixed Premium
      • Other insurances
        • Inland shipping
        • Marine insurance
      • Risk check
    • News and publications
      • Publications
      • News
      • Newsletter
      • NNPC downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Update “Fit for 55”- European Parliament legislative resolution to reform EU emissions trading

    Published on 2 years ago

    After negotiations between the EU Parliament, EU commission and EU council, the European Parliament on 18 April 2023 approved an amendment to the EU Emission Trading System (ETS) scheme which includes the Maritime industry in the ETS Scheme. The amendment still requires final signoff by national representatives of each individual country, which is expected to happen in the following weeks.

    The implementation of the EU Emissions Trading Scheme (EU ETS) will require shipping companies to pay for emissions caused by ships carrying cargo or passengers from 1st January 2024. First established in 2005, the EU ETS has for many years applied to aviation. The inclusion of the shipping industry into the EU ETS Scheme means that also the shipping industry will need to ensure compliance with the EU ETS regulations as from January 2024. In respect of that year, shipping companies will be required to surrender EU emissions allowances (“EUA’s”) covering 40% of their voyages within the EU and 20% of emissions on voyages into or out of the EU. These percentages will increase incrementally over 2024-2026 to reach 100% of emissions on voyages within the EU and 50% of voyages into or out of the EU.

    With the EU ETS Scheme the EU aims to achieve its Fit for 55 climate target, aims to reduce greenhouse gas emissions by 55% by 2030.

    For a further description of the implications of the EU ETS Scheme for shipping we refer to the summary of Reed Smith issued earlier, accessible through following link:

    https://communications.reedsmith.com/187/6987/april-2023/extension-of-the-eu-ets-to-shipping–financial-regulatory-implications-for-the-shipping-industry.asp?sid=b93aed8e-7eeb-497b-9a52-b0abdca2795f#

    Previous Post
    Filipino seafarers certificates
    Next Post
    The mental health of your crew is important

    NNPC Newsletter

    Want to stay informed about the latest developments in risk management? Then sign up for the monthly NNPC newsletter:

    Sign Up

    Contact us

    Would you like to know more about one of our insurance policies, do the risk check or do you have another question? Contact us.

    Contact us

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Phone: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTS AND SERVICES

    • Mutual insurance
    • Fixed Premium insurance
    • Marine insurance
    • Inland shipping insurance
    • Risk check

    GO DIRECTLY TO

    • Contact
    • Find ships
    • Find correspondents
    • News and publications

    NEWSLETTER

    I would like to receive the digital newsletter of NNPC.

    Sign up

    FOLLOW US ON

    © 2025 NNPC – All rights reserved | Colofon | Privacy and cookies |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Always active
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}