info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Rijzend aantal problemen met schrootlading

    Gepubliceerd op 24 augustus, 2023

    De afgelopen maanden hebben de P&I Clubs een toename gezien van het aantal meldingen schrootladingen die tijdens de reis ontbranden. Deze stijging is specifiek gerelateerd aan ladingen uit verschillende havens aan de oostkust van de Verenigde Staten enerzijds en in de haven van Gent (België) anderzijds.

    Bij het laden van schroot dienen leden ervoor te zorgen dat zij op de hoogte zijn van de ladingspecificaties. “SCRAP METAL” is een specifieke benaming voor bulkladingen (BCSN) in de IMSBC-code. Het staat bekend als een Group C lading op voorwaarde dat het geen fijne metaalkrullen bevatten die bekend staan als ‘swarf’. Indien de lading daarentegen wel “swarf” bevat, zal de lading wellicht eerder onder de benaming ‘FERROUS METAL BORINGS, SHAVINGS, TURNINGS or CUTTINGS UN 2793’ valt, wat een groep B-lading van de IMSBC-code is.

    Volgens de IMSBC-code moet schroot vóór belading zo droog mogelijk worden gehouden en mag het niet in de regen worden geladen. Bij natte belading kan dit namelijk het oxidatieproces versnellen, wat kan leiden tot spontane ontbranding. Als de lading andere verontreinigingen zoals hout of vodden bevat, kan dit makkelijker tot ontbranding leiden. Ook wanneer tijdens belading water op de lading wordt gespoten (om het verspreiden van stof tegen te gaan), kan dit het risico op brand vergroten.

    We raden onze leden verder aan om waakzaam te zijn bij het laden van schrootladingen en de kapitein en bemanning te instrueren om nauwlettend te controleren op ‘swarf’ of verontreinigingen en daarbij laden in de regen te vermijden. Leden zullen er ook voor dienen voor te waken dat de temperatuur in de lading tijdens belading (en tijdens de reis) regelmatig wordt gecontroleerd. Als de temperatuur bij belading hoger is dan 55 °C, dient de kapitein zijn opdrachtgever hiervan onmiddellijk te informeren. Als de temperatuur tijdens de reis daarenboven oploopt tot 80 °C, wijst dit op een mogelijk brandgevaar en dienen ook hier onmiddellijk maatregelen worden genomen ter reducering van het brandgevaar.

    Leden dienen bovendien rekening te houden met het potentiële veiligheidsgevaar voor hun bemanning. Door oxidatie van de lading bestaat het gevaar van acuut zuurstoftekort in besloten ruimtes in het schip. Bij het betreden van dergelijke besloten ruimten dient de bemanning ervoor te zorgen dat zij beschikken over de nodige veiligheidsuitrusting (incl. ademhalingsapparatuur).

    Leden worden aangeraden om van hun bevrachters een schriftelijke verklaring te verkrijgen met de bevestiging dat de schrootlading geen ‘FERROUS METAL BORINGS, SHAVINGS, TURNINGS or CUTTINGS UN 2793’ bevat die zelfverhitting bevorderen. Deze verklaring moet, samen met de ladingspecificaties ruim voor de laaddatum worden overlegd zodat deze nog tijdig kunnen worden nagekeken door de scheepseigenaar. Het wordt leden daarbij ook aanbevolen om in bevrachtingsovereenkomsten de aansprakelijkheden tussen de partijen op een duidelijke en ondubbelzinnige manier vast te leggen en daarbij te stipuleren dat de lading correct en volledig is gedocumenteerd (met tijdige voorlegging van de nodige documenten, inclusief de schriftelijke verklaring van verscheper) en dat deze alleen in overeenstemming met IMSBC mag worden vervoerd.

    Indien leden assistentie of advies willen met betrekking tot het vervoer van deze ladingen, kunnen zij contact op te nemen met NNPC via claims@nnpc.nl

    Vorig bericht
    Interview: achter de schermen bij een P&I-inspectie
    Volgend bericht
    Militaire staatsgreep in Gabon – Update

    Laatste nieuws:

    De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

    Gisteren om 08:06

    VS Past Havenkosten aan voor Chinees Gebouwde Schepen

    24 apr om 10:21

    NNPC algemene vergadering 2025

    18 apr om 12:49

    Legacy and Future: The Road to 2028

    16 apr om 16:59

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}