info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    NNPC model ‘Hilda’ op kantoor

    23 juli 2024

    Eerder dit jaar publiceerden wij op onze site een serie artikelen over schepen in de Tweede Wereldoorlog die door de Duitsers werden ingenomen of als Engelandvaarder een rol speelden in diverse geallieerde operaties. Eén van die schepen bleek in modelvorm bij een lezer op kantoor te staan. Daar wilden wij natuurlijk het fijne van weten!

    Het schip in kwestie

    We hebben het hier over de coaster Hilda, die in 1940 uit Nederland wist te ontkomen en naar Engeland overstak. Zoals we in de blogserie schrijven, nam het vaartuig in datzelfde jaar al deel aan operatie DYNAMO, de evacuatie van geallieerde troepen van de stranden rond Duinkerke. De bemanning van de Hilda beleefde op 1 juni 1940 een spannend moment toen het schip voor de kust bij La Panne werd aangevallen door Duitse vliegtuigen. Het liep zelf geen schade op, maar de nabije Britse destroyer HMS KEITH raakte zwaar beschadigd. De Hilda nam direct een deel van haar opvarenden over en bracht die in veiligheid.

    De Hilda in ‘t klein

    Een opmerkzame lezer fronste zijn wenkbrauwen bij dit verhaal, want ditzelfde schip lag als model in zijn kantoor. De lezer nam contact met ons op en wij waren vanzelfsprekend direct enthousiast: hoe bijzonder dat dit schip, met zo’n roemrijke historie en ooit bij NNPC verzekerd, in modelvorm bestaat en op deze manier nu bij ons ‘terugkeert’? We maakten een afspraak om het miniatuurschip te mogen lenen, zodat we het konden bezichtigen en tentoonstellen.

    Bekijks op Breakbulk 2024

    Dat laatste gebeurde op onze stand op Breakbulk 2024, ’s werelds grootste projectvracht- en breakbulk-evenement, dat afgelopen mei plaatsvond in Ahoy Rotterdam. Daar trok de ‘Hilda’ flink wat bekijks en wist het onze bezoekers te bekoren. Terecht natuurlijk, want ondanks de leeftijd (wij schatten dat het object rond de oorlogsperiode is gemaakt) en het feit dat het inmiddels een kleine restauratie zou kunnen gebruiken, is het een prachtig model. Bovendien bestaan er niet zoveel van dit soort schaalmodellen. Op Breakbulk hadden wij de Hilda onder de woorden ‘anchored in tradition’ geplaatst en daar vormde het oude schip een fraai contrast met de moderne uitstraling van onze stand.

    Vakmanschap

    De foto’s op deze pagina laten al aardig wat details zien. Waar hebben we eigenlijk mee te maken? Dit model van de Hilda is duidelijk handwerk. De gebruikte materialen zijn hout en kunststof, de verf is iets verkleurd. Duidelijk een oud scheepje, net als het origineel. Maar hoe zit het eigenlijk met het grote zusje van dit model, de échte Hilda? Bestaat zij nog steeds?

    Hilda’s historie

    De coaster werd in 1939 gebouwd op een werf in Zuid-Holland, in opdracht van Geert Zoutman uit Delfzijl. Hij bleef tot ver na de Tweede Wereldoorlog haar kapitein-eigenaar. In 1965 verkocht Zoutman het schip aan een partnerschap uit Drenthe dat het omdoopte tot de ‘Meppel’. In 1973 belandde het in Britse handen. Een goed aantal jaren laten sloeg het noodlot helaas toe: in 1990 sloeg het vaartuig van haar ankers en strandde op Anguilla. Daar bleek ze dermate verwoest dat ze naar zee werd gesleept en tot zinken gebracht. De volle geschiedenis van de Hilda is na te lezen op de site van de Stichting Maritiem Historische Data.

    De enige in haar soort?

    De Hilda leeft gelukkig voort als schaalmodel dat voorlopig op het NNPC-kantoor in Haren staat. Door dit voorval vragen wij ons ondertussen af: zijn er misschien nog meer modellen van schepen die wij vroeger in onze vloot hadden? Lees de artikelenreeks en mocht u er ook een hebben staan of er meer van afweten, dan horen wij dat bijzonder graag!

    Lees ook serie ‘Onze vloot tijdens WO2’!

    • Deel 1 – Operaties DYNAMO en NEPTUNE
    • Deel 2 – Door de Duitsers in beslag genomen
    • Deel 3 – Zware schade, gezonken schepen
    • Deel 4 – Voedselhulp tijdens de hongerwinter
    Vorig bericht
    NNPC circulaire: 14e EU sanctiepakket tegen Rusland
    Volgend bericht
    Interview: assurantiemakelaars Henk Peter Verbree en Martin Peper van NNAM

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}