EU ETS – Emission Trading Scheme Allowances Clause for Time Charter Parties 2022 (“ETSA Clause”)

Gepubliceerd op 8 juni, 2023

Via eerdere publicaties berichtten wij reeds over wijzigingen aan Marpol-bijlage VI waarbij de EEXI (Energy Efficiency Existing Index) en CII (Carbon Intensity Indicator) werden geïntroduceerd (in werking sinds 1 januari 2023).

In dat kader had BIMCO al relevante clausules opgesteld, met name de ‘CII Operations Clause for Time Charter Parties 2022’ clausule en de ‘EEXI Transition Clause for Time Charter Parties 2021’ clausule. Deze clausules beogen het risico en de aansprakelijkheden tussen eigenaren en bevrachters te verdelen als gevolg van de gewijzigde regelgeving.

Daarnaast zijn de EU-lidstaten het recent ook eens geworden over een emissiesysteem (ETS). Dit verplicht bedrijven dat zij over de nodige vergunningen beschikken dat hen toelaat CO2 uit te stoten. Wanneer deze regeling effectief in werking zal treden (naar verwachting op 1 januari 2024), zullen ook rederijen emissierechten moeten kopen voor de CO2-uitstoot met betrekking tot vaarten van schepen van 400GT van en naar EU-havens.

BIMCO heeft onlangs een clausule gepubliceerd die bedoeld is om te worden opgenomen in tijdbevrachtingsovereenkomsten teneinde de kosten en verantwoordelijkheden toe te wijzen voor het verkrijgen, overdragen en inleveren van CO2 emissierechten voor schepen die opereren onder een emissiehandelssysteem, zoals het EU ETS.

De basis van de clausule is dat de partij die de brandstof levert en betaalt in het kader van de tijdbevrachting ook verantwoordelijk is voor het verkrijgen en betalen van emissierechten. Het is dan de verantwoordelijkheid van de scheepseigenaar om de emissies van het schip te monitoren en de relevante emissiegegevens en de berekeningsgrondslagen aan de bevrachters verstrekken. Op basis van deze informatie moeten de tijdsbevrachters maandelijks de emissierechten overmaken aan de eigenaar. De clausule heeft verder betrekking op de aanpassing van emissierechten als gevolg van bijvoorbeeld offhire-evenementen en geeft aan wat de gevolgen zijn als de bevrachters de emissierechten niet tijdig overdragen.

De clausule “EU ETS – Emission Trading Scheme Allowances Clause for Time Charter Parties 2022” is toegankelijk via deze link.

BIMCO werkt momenteel ook aan een soortgelijke clausule voor reisbevrachtingen. Wij zullen onze leden hiervan op de hoogte stellen zodra dit beschikbaar is.

Vorig bericht
Conflict in Soedan
Volgend bericht
EU-sanctiepakket 11: laatste ontwikkelingen met betrekking tot sancties tegen Rusland (23-06-23)

Laatste nieuws:

MARPOL – gebieden met emissiebeperkingen

20 jun om 16:14

Israël Veiligheidsupdate – Status van Israëlische Havens na Escalatie met Iran

18 jun om 09:23

De externe kosten van schadebehandeling

11 jun om 09:46

De gevolgen van een verkeerd stuwagefactor

5 jun om 08:06

NNPC Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

Aanmelden

Neem contact op

Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Noord Nederlandsche P&I Club
Rijksstraatweg 361
9752 CH Haren (Groningen)

Telefoon: +31(0)50 534 321 1
E-mail: info@nnpc.nl

PRODUCTEN EN DIENSTEN

  • Mutual verzekering
  • Fixed Premium verzekering
  • Verzekeringen voor de zeevaart
  • Verzekeringen voor de binnenvaart
  • Risicocheck

DIRECT NAAR

  • Contact
  • Zoek schepen
  • Zoek correspondenten
  • Nieuws en publicaties

NIEUWSBRIEF

Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

Aanmelden

VOLG ONS OP

© 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |