info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Wat zijn de gevolgen van de oorlog tussen Rusland en Ukraine?

    Gepubliceerd op 3 jaar geleden

    Het nieuws over de oorlog tussen Ukraine en Rusland zorgt voor veel vragen bij onze leden en verzekerden. Op grond van artikel 33 van de Verzekerde Risico’s Klasse 1 zijn aansprakelijkheden, kosten of uitgaven voortvloeiend uit of veroorzaakt door oorlogsrisico’s uitgesloten van dekking. Wij adviseren dan ook om voorlopig de havens van zowel Ukraine als Rusland in de Zwarte Zee indien mogelijk te mijden.

    Maar wat als er al concrete plannen en afspraken zijn gemaakt om op deze havens te varen? Zijn er binnen de gesloten overeenkomsten mogelijkheden om bijvoorbeeld een reis te weigeren? Via dit artikel brengen we graag een aantal algemene clausules onder uw aandacht:

    1. War Risk clausules

    Wij adviseren om standaard een War Risk Clausule op te nemen waarin de wederzijdse verplichtingen rondom oorlogsrisico worden vastgelegd. Wij adviseren om de voorwaarden van de bevrachtingsovereenkomst expliciet te incorporeren op cognossementen die voor een lading worden afgegeven en indien mogelijk de War Risk Clausule expliciet op het cognossement te vermelden. Op dit moment adviseert BIMCO het gebruik van de CONWARTIME 2013 en VOYWAR 2013 clausules al zijn er ook andere en verouderde clausules in omloop. Wij adviseren deze recente versie van de BIMCO clausules te gebruiken en de inhoud hiervan nauwkeurig te controleren gezien de juridische gevolgen van de verschillende clausules. De GENCON 1994 verwijst bijvoorbeeld nog naar de Voywar 1993.

    Het gebruik van een dergelijke clausule kan de kapitein/reder de mogelijkheid geven om een reis te weigeren indien het schip anders aan oorlogsrisico’s zal worden blootgesteld. Er zal dan wel moeten worden bewezen dat er sprake was van een “reële waarschijnlijkheid” op oorlogsrisico’s, enkel speculatie is daarbij niet voldoende. Indien dit het geval is dan zal de kapitein/reder de bevrachter hiervan op de hoogte moeten stellen en vragen om een herziene reisorder. Mocht het schip zich al in een gevaarlijk gebied bevinden dan kan men bovendien contractueel het recht hebben om te vertrekken.

    2. Veilige haven clausule

    Naast de War Risk Clausule speelt ook de discussie rondom een veilige haven. In algemene zin is het de verantwoordelijkheid van de bevrachter om ervoor te zorgen dat een schip naar een veilige laad-/loshaven vaart en daar ook weer uit kan terugkeren zonder daarbij aan uitzonderlijke gevaren te worden blootgesteld. Dit betekent dat het niet alleen om de veiligheid van de haven gaat maar ook om de veiligheid van de route ernaartoe. Bijzonder relevant in de context van bijvoorbeeld het varen door de Zee van Azov om aldaar een haven te kunnen bereiken. Indien de kapitein/reder van mening is dat deze veiligheid in het geding komt dan bestaat de mogelijkheid om de order te weigeren. Dit vereist echter wel een zorgvuldige afweging: als blijkt dat de haven veilig was dan was de weigering onterecht en kan de rederij aansprakelijk worden gesteld voor de door de bevrachter geleden schade.

    3. Force Majeure clausule

    In bepaalde gevallen kunnen oorlogsrisico’s worden gekwalificeerd als Force Majeure. De bewijslast hiervan ligt bij de partij die zich op een dergelijke clausule wil beroepen. De mogelijkheid hierop een beroep te doen wordt beperkt indien het risico al bekend was of had moeten zijn bij het aangaan van het contract.

    4. Trade limits clausule

    Indien een Trade Limits clausule is opgenomen met betrekking tot het varen naar “oorlogs- of oorlogsachtige gebieden” zoals bijvoorbeeld vastgesteld door de Joint War Committee (JWC), dan is het wellicht mogelijk om de opdracht van de bevrachter te weigeren aangezien de Zwarte Zee en Zee van Azov nu als dusdanig zijn aangemerkt.

    5. Sanctie clausule

    Wij adviseren gezien de recente sancties die zijn afgekondigd door de VS, het VK en de EU en de verwachting dat deze verder zullen toenemen (zie hiervoor ook onze andere artikelen over dit onderwerp) om een Sanctie Clausule op te nemen en bij elke reis een sanctie controle uit te voeren op bevrachter, lading en ladingbelanghebbenden. Wij adviseren ook om te controleren welke banken hierbij zijn betrokken en of betaling van vracht en kosten überhaupt mogelijk is Hou daarbij ook rekening met het betalen van haven- en agentkosten.

    Wij willen iedereen die in de komende tijd overweegt om te varen op Oekraïne of Rusland adviseren om contact met ons op te nemen voor individueel advies.

    Vorig bericht
    Rusland Sanctie Update 28-02-2022
    Volgend bericht
    Circulaire Rusland update

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}