
Voor u het weet is het weer zover, de P&I-inspectie staat voor de deur. Wat is eigenlijk het belang hiervan? Is het een last of juist een dienst? NNPC gaat in gesprek met Walter Dekkers, directeur van Van Ameyde Marine, die deze inspecties voor de verzekeraar uitvoert.
Walter Dekkers begon zijn loopbaan bij Van Ameyde in 1990 als technisch surveyor. Daarvoor bevoer hij echter de wereldzeeën, toen hij vers van de Hogere Zeevaartschool zeven jaar lang voor enkele rederijen in de machinekamer werkte. Onderhoud aan de motoren. Heel ander werk, maar die waardevolle ervaring nam hij mee naar zijn huidige werkgever, waar hij zich in 2006 opwerkte tot directeur.
Kunt u vertellen wat een P&I-inspectie precies inhoudt?
‘P&I staat voor “protection and indemnity”. Dat is een verzekering voor rederijen in geval van aansprakelijkheid. Net als bij een auto is er onderscheid tussen een aansprakelijkheidsverzekering en een casco. In de scheepsvaart is dat niet anders. Een P&I-inspectie, zoals wij die onder andere voor NNPC uitvoeren, is feitelijk een risicoanalyse. Dat wil zeggen dat we tijdens zo’n inspectie kijken of een schip goed is onderhouden en of de eigenaren ervoor hebben gezorgd dat de risico’s beperkt zijn. Deels is dat een visuele inspectie van het schip zelf, maar tegelijkertijd kijken we of de bemanning aan boord voldoet aan de eisen en of er genoeg aandacht is besteed aan training. Dat is belangrijk, want veel incidenten zijn het gevolg van menselijk falen.’
Wat komt er zoal bij een inspectie om de hoek kijken?
‘Allereerst volgen wij de checklist van de P&I-club die ons inschakelt, want daar zitten soms verschillen tussen. Waar wij ons met name op richten zijn de risicogebieden voor de club, de dingen die kunnen leiden tot aansprakelijkheid bij schade aan eigendom van derden. Denk bijvoorbeeld aan het niveau van de bemanning, het onderhoud van luiken waar ladingschade kan ontstaan, of er preventiemaatregelen zijn genomen om bijvoorbeeld oliemorsing te voorkomen, of de motoren in goede staat zijn… Het is een algemeen beeld van brug tot machinekamer, maar wel met een focus op zaken die door de P&I-club gedekt worden.’
Wat maakt deze inspectie anders dan die van een klassebureau of Port State Control?
‘Kort gezegd, de nadruk op preventie. Maar laat ik eerst wat zeggen over de andere twee. Een klassebureau, of classificatiebureau, certificeert schepen. Dat doen wij niet. Zij volgen eisen die door de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) zijn gesteld en werken in opdracht van de vlaggenstaat waar het schip geregistreerd is. Het gaat daar heel scherp om de regelgeving en zij zitten er vanaf de nieuwbouw bovenop, keuren tekeningen goed, et cetera. Dan Port State Control. Die wippen vaak onverwachts aan boord als het schip in de haven ligt. Deze inspectie kan vrij uitgebreid zijn. Zij kijken naar de veiligheid en aspecten als de apparatuur op de brug, of de kaarten goed zijn bijgewerkt, maar ook of het klassebureau haar werk doet. En als dat niet zo is, dan dreigt er in het ergste geval detentie.’
Een heel ander accent dus.
‘Wij zijn gefocust op preventief handelen om risico’s te minimaliseren en daarmee schade te voorkomen, voornamelijk aan de lading, wat de meest geclaimde schade is. Zo kijken wij bijvoorbeeld naar de waterdichtheid van de luiken, of er geen vervormingen, zwarte corrosie of sporen van lekkage zijn, of bijvoorbeeld een risico op morsing tijdens het bunkeren. Daar is Van Ameyde Marine scherp op, naast de kennis en kunde van de bemanning en of de certificaten nog voldoen. En dit doen wij allemaal zodanig op tijd dat je de kans hebt om bij te sturen en verbeteren. Een reguliere inspectie duurt maximaal één dag, maar voor NNPC organiseren wij ook een kortere van vier uur, die een globale indruk geeft. Dat scheelt tijd en kosten, maar het blijft een momentopname waarbij mogelijk alleen de grotere gebreken in het oog springen. Mocht blijken dat er meer aan de hand is, dan adviseren wij alsnog een volledige inspectie.’
U helpt reders dus om problemen te voorkomen?
‘Wij zijn er om te assisteren. Nu zit men niet altijd te wachten op een inspectie, dat begrijpen we goed. Daarom leggen we vaak het voordeel voor de reder uit: wij komen niet aan boord om als een politie rond te lopen, absoluut niet! Een inspectie gaat altijd in goed overleg, zodat het binnen het drukke tijdschema past, en dan kijken wij niet per definitie alleen naar defecten, maar ook hoe het beter kan. Dat is onze expertise. Die observaties helpen een reder ongelukken te voorkomen en minder ladingschades te krijgen. Zou NNPC geen inspecties laten uitvoeren, dan schiet de premie omhoog omdat er meer schades komen. Op lange termijn is het dus juist voordelig. Op deze manier houdt de P&I-club zijn verzekerde vloot op orde en de premies laag.’
Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen in uw vakgebied?
‘Er komen steeds meer nieuwe uitdagingen aan met betrekking tot milieueisen, nieuwe brandstoffen, cyber-risico’s, op afstand bestuurbare apparatuur op de brug of machinekamer… Onze inspecties krijgen mede daardoor meer en meer ook het karakter van een audit om te zien dat niet alleen de “hardware” in orde is, maar ook de “software”. Denk aan het beleid van de rederij aangaande de procedures, training van bemanning en het Safety Management Systeem. Om die reden evalueren wij tijdig de inspectielijst en passen die waar nodig aan.’
Nog een laatste gedachte om te delen?
‘De P&I-inspectie is een (extra) dienstverlening vanuit NNPC om risico’s voor de reder, de bemanning, de klant, maar ook het milieu zoveel mogelijk te beperken. Meestal heeft de scheepsleiding dat zelf al zodanig onder controle dat zo’n inspectie overbodig lijkt, maar de ervaring en kennis van onze P&I-experts brengt vaak tóch zaken aan het licht. Dat betaalt zich uit. Wij komen in ons vak namelijk vaartuigen tegen waar van alles mis mee is, maar over het algemeen is NNPC een goede club met schepen zonder veel defecten. En dat komt onder andere door deze inspecties, die vormen een belangrijke service.’