info@nnpc.nl+31 (0)50 534 32 11
    • Nederlands
    • Engels
    • Duits
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search
    START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH
    • Over NNPC
      • De beste oplossing voor onze leden
      • Onze specialisten
      • Wereldwijd netwerk
      • Historie
      • Werken bij NNPC
    • Producten en diensten
      • Mutual verzekering
      • Fixed Premium verzekering
      • Overige verzekeringen
        • Binnenvaartverzekering
        • Zeevaartverzekering
      • Risicocheck
    • Nieuws en publicaties
      • Publicaties
      • Nieuwsberichten
      • Nieuwsbrief
      • Downloads
    • Contact
    • My NNPC
    Search

    Binnenvaart en de Coronamaatregelen

    Gepubliceerd op 5 jaar geleden

    In de binnenvaart worden de gevolgen van de coronamaatregelen in toenemende mate voelbaar. Niet alleen neemt het aanbod van vrachten af maar wij hebben intussen ook meerdere meldingen van gevallen waar bevrachters bevrachtingsovereenkomsten willen ontbinden op grond van overmacht. Ook krijgen wij meldingen dat bevrachters nieuwe clausules op willen nemen in toekomstige contracten die aansprakelijkheid voor de gevolgen van de coronacrisis beperken of uitsluiten.

    Veel bestaande bevrachtingsovereenkomsten bevatten een “Overmacht Clausule” bijvoorbeeld als volgt:

    Als overmacht wordt aangemerkt stremming van het vaarwater, staking, blokkade, ijsgang, oorlog of oorlogsdreiging en ingrepen van hogerhand. Voor de duur van de overmachtssituatie zijn partijen vrijgesteld van hun verplichtingen voor zover de overmacht van dien aard is dat zij de uitvoering van de overeenkomst verhinderen. Bij overmachtsvormen van stremming van het water wordt vervoerder voor de helft gecompenseerd.

    Op grond van Nederlandse recht geldt in z’n algemeenheid dat een beroep op overmacht mogelijk is indien zich een omstandigheid voordoet waarbij de uitvoering van een reis niet -meer- mogelijk is en dit niet te wijten is aan degene die zich op overmacht beroept. In het geval van overmacht is men niet schadeplichtig en kan men zijn verplichtingen -in ieder geval tijdelijk- opschorten. De bewijslast rust op de partij die een beroep doet op overmacht. Of een beroep op overmacht slaagt in geval van de Coronacrisis hangt af van de omstandigheden en de verhouding tussen partijen (een overeenkomst voor ladingvervoer dient bijvoorbeeld anders te worden beoordeeld dan een overeenkomst voor het vervoer van een passagier). Het is niet voldoende dat een reis langer of duurder is geworden. De omstandigheden moeten het uitvoeren van de reis (redelijkerwijs) onmogelijk gemaakt hebben.

    Als gevolg van de snel veranderende omstandigheden en maatregelen zien wij dat er in veel bevrachtingsovereenkomsten nu een uitsluitingsclausule wordt opgenomen die de gevolgen van het Coronavirus volledig uitsluiten, bijvoorbeeld:

    Indien de bevrachter als gevolg van het coronavirus dan wel als gevolg van een door de overheid getroffen coronamaatregel niet aan zijn verplichtingen jegens de vervoerder kan voldoen, wordt dit beschouwd als een overmachtssituatie voor de bevrachter. De bevrachter is dan niet gehouden tot vergoeding van de mogelijke schade die de vervoerder dientengevolge lijdt. Daarnaast is de bevrachter bevoegd om zijn verplichtingen op te schorten voor de duur van de overmachtssituatie.

    Met het opnemen van bovenvermelde overmachtsclausule in het charter wordt de kans groot dat de bevrachter een beroep op overmacht kan doen bij de gevolgen van coronamaatregelen. De bevrachter hoeft dan geen schade te vergoeden en/of kan zijn verplichtingen jegens de vervoerder -voor onbekende duur- opschorten. De bevrachter is ook niet verplicht tot enige vorm van schadevergoeding.

    Wij adviseren om dergelijke eenzijdige clausules niet te accepteren. Indien dit onvermijdelijk is, dienen vooraf de risico’s hiervan zoveel mogelijk in kaart gebracht te worden. Dergelijk risico’s kunnen dan worden gematigd, bijvoorbeeld door specifieke afspraken te maken over een alternatieve losplaats of (over)liggeld. Bij eventuele vragen nodigen wij u uit contact op te nemen met EOC of de NNPC.

    Vorig bericht
    Update: Coronavirus – Roemenië
    Volgend bericht
    Update: Coronavirus – stand van zaken verschillende landen

    NNPC Nieuwsbrief

    Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van risicobeheersing? Meld u dan aan voor de maandelijkse NNPC nieuwsbrief:

    Aanmelden

    Neem contact op

    Wilt u meer weten over één van onze verzekeringen, de risicocheck doen of heeft u een andere vraag? Neem contact met ons op.

    Neem contact op

    Noord Nederlandsche P&I Club
    Rijksstraatweg 361
    9752 CH Haren (Groningen)

    Telefoon: +31(0)50 534 321 1
    E-mail: info@nnpc.nl

    PRODUCTEN EN DIENSTEN

    • Mutual verzekering
    • Fixed Premium verzekering
    • Verzekeringen voor de zeevaart
    • Verzekeringen voor de binnenvaart
    • Risicocheck

    DIRECT NAAR

    • Contact
    • Zoek schepen
    • Zoek correspondenten
    • Nieuws en publicaties

    NIEUWSBRIEF

    Ik wil graag de digitale nieuwsbrief van NNPC ontvangen.

    Aanmelden

    VOLG ONS OP

    © 2025 NNPC – Alle rechten voorbehouden | Colofon | Privacy en cookies | Klachtenregeling |

    Beheer cookie toestemming
    Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
    Functioneel Altijd actief
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}